Waar slaat het woord tent op in het spreekwoord 'Iemand uit de tent lokken'?

Iemand uit de tent lokken betekent het voor elkaar krijgen dat iemand over een bepaald onderwerp spreekt. Wat is de oorsprong van het woord "tent" in dit spreekwoord?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (1)

Deze uitdrukking gaat terug op de Ilias, een werk dat wordt toegeschreven aan Homerus. De Ilias maakt deel uit van de sage rond de Trojaanse Oorlog, de tien jaar durende oorlog tussen de Grieken en de Trojanen.

In de Ilias wordt verteld over de Griekse aanvoerder Agamemnon, die het meisje Chryseïs als oorlogsbuit uit Troje heeft meegenomen. Als haar vader (een priester van de god Apollo) haar wil vrijkopen, weigert Agamemnon hierop in te gaan. Apollo wordt daarop zo boos, dat hij ervoor zorgt dat er een pestepidemie in het Griekse leger uitbreekt. Om deze epidemie te stoppen geeft Agamemon Chryseïs uiteindelijk toch terug. In ruil daarvoor wil hij echter Briseïs hebben, de lievelingsslavin van de Griekse held Achilles. Achilles geeft Briseïs weliswaar weg, maar trekt zich daarna boos in zijn tent terug. De Grieken lijden vervolgens grote verliezen, maar Achilles doet niet mee aan de strijd; hij blijft in zijn tent zitten mokken. Als Patroclus, de boezemvriend van Achilles, in een gevecht sneuvelt, is Achilles ontroostbaar. Hij komt eindelijk zijn tent uit om zijn vriend te wreken.

Bijna alle naslagwerken vermelden deze herkomst van iemand uit zijn tent lokken: de eerste die uit zijn tent gelokt werd, was Achilles. Hoe de uitdrukking precies is ontstaan en hoe ze haar huidige betekenis heeft gekregen, wordt helaas nergens uitgelegd.
Daar heb ik zelf wel een idee over, aangezien heel veel uitdrukkingen een Bijbelse oorsprong hebben. Ik denk dat het oorspronkelijk de tent van Abraham betrof, in het bijbelboek Genesis.
Toegevoegd op 17 augustus 2018 14:03: tekst
Amadea