Komt het begrip "armoedzaaier" ook in andere talen voor?

Is "armoedzaaier" een typisch Nederlands begrip (implicerend dat arme mensen ook armoede zouden kunnen veroorzaken onder meer bedeelde mensen en die daarom beter geen omgang met hun kunnen hebben) of komt dit begrip ook in andere talen voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er zijn wel vertalingen voor hoor.
Amadea
8 jaar geleden
Ja, het is vertaald uit het Nederlands naar sommige andere talen. Het is mij een raadsel waarom het eerste antwoord verdwenen is, want daarin stond de juiste informatie.

Het beste antwoord

Het begrip armoedzaaier komt niet in andere talen voor.
Het is afkomstig uit het Nederlands, beter nog: uit het Fries.

Want in het Nederlands is een armoedzaaier niet iemand die armoede om zich heen zaait, maar iemand die armoede lijdt, die altijd geldgebrek heeft. In het bijzonder bezigt men het woord voor hem die ondanks een laag inkomen toch altijd netjes voor den dag moet komen.
Voor de verklaring helpen ons het Fries en verscheidene dialecten. Het Fries kent: earmoedsaeyer voor: ruziestoker en oostelijke dialecten bevestigen deze betekenis. Wij moeten uitgaan van de grondbetekenis narigheid, ellende, waaruit zowel het begrip armoede als het begrip ruzie is voortgekomen. De oorspronkelijke betekenis vindt men nog terug in zinnen als: toen het maar bleef regenen, zijn we eindelijk van armoe maar naar huis gegaan, of: z’n geld in armoe verteren. Toen het woord werd overgenomen in de algemene spreektaal werd de gewone betekenis van armoede ingevoerd in plaats van de dialectische, dus: gebrek in plaats van: ruzie.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Armoede zaaien komt ook in het Duits voor. Daar zeggen ze 'Armut säen' en betekent dan ook zaaien. Je zaait bijv. amoede door je rekeningen lang niet te betalen of helemaal niet te voldoen. Deze mensen denken er voordeel mee te behalen maar vergeten dat ze een ander schade toebrengen en zoals je weet heb je een actie-reactie....en men doet het zichzelf aan dat de reactie ooit komt. Vroeger of later zal dat in de financiën te voorschijn komen. De leveranciers leveren niet meer omdat je als wanbetaler te boek staat, torenhoge boetes enz. Op die manier zaai je dus armoede.

Heb je bijv. een klein bedrijfje en betaal je stelselmatig te laat of in kleine deeltjes, zal je steeds met leveranciers moeten bellen of mailen en dat kost je energie, geld en onnodig veel tijd. Daar komt nog bij dat je geen succes hebt met de zaak. Zelf betaal je slecht omdat je denkt dat je te weinig geld hebt . Het is echter wel zo dat je te weinig geld hebt omdat je niet betaalt. Je zaait dus niets! Met een goed aangelegd startkapitaaltje leg je zo het zaad om aan te groeien tot welvaart als je het goed aanpakt, anders leg je alleen het zaad voor armoede.

Zo kan je ook onrust zaaien of zaait de armoede weer terreur, geweld en onderdrukking.

Toegevoegd na 11 minuten:
In het Engels kennen ze ook het begrip "rich stinker of poverty sower'.
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De laatste toevoeging is geen Engels maar een Dutchism: een Nederlands woord dat verengelst is.
amc
8 jaar geleden
De vraag was of men de uitdrukking ook in een ander land kende en niet waar de uitdrukking vandaan kwam. Wie zegt dat het in Nederland is ontstaan? Het is een Germaans woord, want in het Romaans kent men het woord niet en wie zegt dat de Duitsers het niet hebben ingevoerd?
SimonV
8 jaar geleden
De Nederlandse betekenis van armoedzaaier is anders: een armoedzaaier is niet iemand die armoede om zich heen zaait, maar iemand die armoede lijdt, die altijd geldgebrek heeft. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/armoedzaaier