Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de vraag 'Je ouders zijn bij hem?' grammaticaal correct?

Of mag dit alleen in spreektaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
843
Amadea
9 jaar geleden
Het staat in de verkeerde volgorde. Daardoor moet je de vraag een paar keer lezen voordat je begrijpt wat er staat. Het is duidelijker om te vragen: Zijn je ouders bij hem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, vragend uitgesproken is deze zin grammaticaal correct.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is spreektaal (het zou "Zijn je ouders bij hem?" moeten zijn) maar er hoeft naar mijn mening geen rode streep door en soms is het zelfs beter dan de officiële volgorde.

Stel deze situatie voor:
X zegt: "Mijn ouders zijn bij Pietje".
Gesprekspartner roept vervolgens hoogstverbaasd uit: "Je zouders zijn bij hém?" (op een toon waaruit blijkt dat de gesprekspartner nooit had verwacht dat de ouders van X bij Pietje terecht zouden komen).
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is grammaticaal correct. En die tekst kun je gewoon in een verhaal of brief zetten als je dat zou willen. De zin moet natuurlijk wel in de rest van het verhaal passen.
Als je het over een vrouw hebt en je zet dan "mijn ouders zijn bij hem" dan klopt het natuurlijk niet maar dat snap je zelf ook wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding