Waarom schrijf je weblog en geen webblog? Het is toch een blog op het web?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

Blog is een afkorting van weblog.

En weblog is een samenvoeging van web + log .

Log betekent logboek in het Nederlands, dus een weblog is een logboek op het web.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat overigens interessant is, is dat het feit dat het een afkorting is soms wordt vergeten: een vlog wordt wel gezien als een "video log" of "video blog", oftewel een "video web log".
Amadea
10 jaar geleden
Dat zie ik ook vaak bij het woord abonnement. Omdat dit zo vaak afgekort wordt tot abbo maken ze er abbonement van.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik kan zo snel even geen bron vinden, maar mijn veronderstelling is altijd geweest dat de 'B' in blog voor "Bio" stond: - Bio log. Een log (een feitenrelaas) van wat een mens (een Bio, als in: "een levend wezen") meemaakt.
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb voor je gezocht, maar kan geen bewijs voor je veronderstelling vinden. Dit zijn mogelijke afkortingen van blog:
http://www.abbreviations.com/BLOG
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik put ook uit "parate kennis". Het is goed mogelijk dat ik er helemaal naast zit. En bij afwezigheid van bronnen zal dat ook wel zo zijn. Jammer... ik vond 'm wel passend :-(