Is er een nachtelijke variant van "namiddag"?

Ook in het Engels kan ik niet op een nachtelijke variant komen van "afternoon"...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (8)

een echte variant is er niet. het holst van de nacht komt het dichtst in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nacht middernacht vroeg in de ochtent ochtent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ben jij momenteel aan het kamperen?
Wij kennen na middernacht, de Engelsen after midnight.
11 jaar geleden
Just after midnight (kort na twaalven, dus 24.00 uur) of
in the early hours of the day (5 -8 uur of 4-8 uur) Dus in de vroege uren van de dag. Namiddag is ook niet zo precies afgegrensd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Namiddag of laat in de nacht is niet na twaalven natuurlijk. Dan is de nacht pas begonnen.
NANACHT
1) Begin van de morgen 2) Deel van een dag 3) Deel van een etmaal 4) Laatste deel van de nacht 5) Laatste gedeelte van de nacht 6) Uren voor de dageraad
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/NANACHT/1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
• in de kleine uurtjes [diep in de nacht]
http://www.encyclo.nl/begrip/uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het "middag" dat wij gebruiken is eigenlijk een soort verbastering van "namiddag".

mid-dag is 12 uur, net als noon in het engels. De namiddag/afternoon komt daarna, ookal noemen wij dat tegenwoordig gewoon middag.

De nacht is eigenlijk al het equivalent van de "namiddag"; ookal noemen we 12 uur middernacht...

Taal's wegen zijn soms ondoorgrondelijk. =þ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij vergeet de hele avond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een etmaal in vieren verdeelt (wat opzich wel het meest logische lijkt) krijg je de ochtend van 6-12, (na)middag 12-18, avond 18-0 en nacht 0-6, en toch noemen ze 0:00 middernacht...
Je hebt late in the midnight and in the heat of the night. Dat middagen vaak twee woorden heeft komt waarschijnlijk vanwege de temperatuur. In Indonesie heb je bijvoorbeeld 2 aanspreektijden in de middag. Tot 2 pm en van 2 tot 6 pm. Maar late in the midnight wordt nogal eens gezegd al is dit natuurlijk geen aanspreektitel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je mag ook nanacht zeggen. (De laatste uren van de nacht).

Toegevoegd na 6 minuten:
zie bron nanacht.