Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het een taalfout als je eerst jezelf noemt en dan iemand anders?

Ik zat gisteren het huis Anubis te kijken. En toen ging de volgende scene:
"Wat een troep hier!
"Ja sorry, ik en amber zullen het opruimen"
"Je bedoelt amber en ik"
"Sorry?"
"Het is amber en ik, niet ik en amber. Maar dat geeft niet, heel veel mensen maken die fout."

Is het dan een taalfout als je het zo zegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zou het beste antwoord gegeven hebben? :p

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door eerst je zelf te benoemen geef je de indruk weer erg egoistisch te zijn doordat je jezelf op de eerste plaats zet. Het komt dus vriendelijker over om éérst de andere partij te noemen en dan pas jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het geen taalfout, maar is het enkel erg onbeleefd om jezelf eerst te noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volgens mij onbeleefd, een soort ongeschreven regel/etiquette.

Sollicitatie brieven moet je bijvoorbeeld ook geen alinea's met "Ik" beginnen. Het mag wel maar het is niet netjes om het op die manier te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in minder formele zakelijke boodschappen kan je beginnen met" ik", bij formele en officiële boodschappen kan dat als onbeleefd worden ervaren. bijv;
Vandaag heb ik uw mail ontvangen.... of;
Vandaag heeft u ons per mail gemeld.... daardoor laat je nog beter uitkomen dat je de lezer centraal stelt. Dit zijn de zakelijk correcte regels en zo is het ook in de nederlandse taalregels. "ik en jij",is niet direct een taalfout
maar wel een stijlfout. Je moet jezelf niet centraal stellen uit beleefdheid.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Het is meer een gebrek in je opvoeding dan een taalfout. Iedereen die goed door z'n ouders is opgevoed,zal altijd eerst de ander en daarna pas zichzelf noemen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het er bij iedereen zo ingebakken zit dat het niet netjes is (mijn moeder riep het inderdaad ook altijd) klinkt het zo raar als je het andersom zegt dat het wel een taalfout lijkt.
Officieel is het geen taalfout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen taalfout maar een stijlfout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding