Is het een taalfout als je eerst jezelf noemt en dan iemand anders?

Ik zat gisteren het huis Anubis te kijken. En toen ging de volgende scene:
"Wat een troep hier!
"Ja sorry, ik en amber zullen het opruimen"
"Je bedoelt amber en ik"
"Sorry?"
"Het is amber en ik, niet ik en amber. Maar dat geeft niet, heel veel mensen maken die fout."

Is het dan een taalfout als je het zo zegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zou het beste antwoord gegeven hebben? :p

Het beste antwoord

Door eerst je zelf te benoemen geef je de indruk weer erg egoistisch te zijn doordat je jezelf op de eerste plaats zet. Het komt dus vriendelijker over om éérst de andere partij te noemen en dan pas jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het geen taalfout, maar is het enkel erg onbeleefd om jezelf eerst te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is volgens mij onbeleefd, een soort ongeschreven regel/etiquette.

Sollicitatie brieven moet je bijvoorbeeld ook geen alinea's met "Ik" beginnen. Het mag wel maar het is niet netjes om het op die manier te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in minder formele zakelijke boodschappen kan je beginnen met" ik", bij formele en officiële boodschappen kan dat als onbeleefd worden ervaren. bijv;
Vandaag heb ik uw mail ontvangen.... of;
Vandaag heeft u ons per mail gemeld.... daardoor laat je nog beter uitkomen dat je de lezer centraal stelt. Dit zijn de zakelijk correcte regels en zo is het ook in de nederlandse taalregels. "ik en jij",is niet direct een taalfout
maar wel een stijlfout. Je moet jezelf niet centraal stellen uit beleefdheid.
amc
14 jaar geleden
Het is meer een gebrek in je opvoeding dan een taalfout. Iedereen die goed door z'n ouders is opgevoed,zal altijd eerst de ander en daarna pas zichzelf noemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het er bij iedereen zo ingebakken zit dat het niet netjes is (mijn moeder riep het inderdaad ook altijd) klinkt het zo raar als je het andersom zegt dat het wel een taalfout lijkt.
Officieel is het geen taalfout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen taalfout maar een stijlfout.