Heeft 'u' als persoonlijke voornaamwoord een hoofdletter of een kleine letter?

Vroeger leerde ik op de basisschool dat u met een hoofdletter geschreven stond, is dit germanisme inmiddels afgeschaft of is de juiste spelling nog steeds groot? Het is voor een sollicitatiebrief.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanbeveling verdient : "Hebt u?".
Dus niet : "Heeft u".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al jarenlang u. Zelfs in de jaren zeventig.

Antwoorden (5)

Nu is het een kleine letter u.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook als het tegen je toekomstige (?) baas is.
Maar het is waar dat je vroeger de grote letter U hiervoor moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft u alleen met een hoofdletter aan het begin van een zin, en als het om bijvoorbeeld God gaat.
"Grote God, wij loven U"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Dat geld natuurlijk alleen voor christenen... ik geloof niet in god en daarom mag ik hem tutoyeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rose is het dan jij of Jij ? ;)
rose
12 jaar geleden
Oh, 't is dan gewoon jij, maar ik zeg ook wel eens gekscherend u.
Tegenwoordig is het in sollicitatiebrieven gewoon u. Ik heb op een sollicitatietraining gezeten waar ook iemand U bleef schrijven, omdat hij dat zo geleerd had. Hij was niet onder de indruk van het argument dat de werkgever in spé dit wel eens zou kunnen zien als zeer behoudend en niet passend in een hedendaags bedrijf
12 jaar geleden
Dat ligt eraan waar u in de zin staat:
U heeft niet veel tijd meer.
Dat heeft u goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U met een hoofdletter gebruik je alleen als je refereert aan een heilige of (een) God en aan het begin van een zin.