Wat voor soort vragen kun je verwachten tijdens het Cambridge (CAE) examen?

Ik doe vrijdag mijn Cambridge spreekexamen en ik vroeg me af wat voor soort vragen ik kan verwachten. We hebben in de klas geoefend met algemene vragen zoals: Where are you from? What do you like to do in your leisure time/to relax? What do you think of advertisements on the television nowadays? What is your happiest childhood memory? Is er misschien iemand die het examen ooit heeft gedaan en weet wat voor vragen je krijgt? Ook vroeg ik me af of het raar is als ik een brits accent gebruik tijdens het spreken, aangezien degene die me overhoort zelf Brits is. (Klinkt misschien te nep? Alhoewel ik vaak hoor dat mijn Britse accent vrij goed is.) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb dit examen, naast de andere vier vaardigheden, moeten doen in het tweede jaar van mijn lerarenopleiding Engels.

Allereerst krijg je een tekst die je voor moet lezen. Je krijgt even de tijd om deze tekst voor te bereiden en dan wordt je gevraagd of je ergens in de tekst wilt starten. De examinator geeft dan aan wanneer je moet stoppen. Vervolgens wordt er een onderwerp ter discussie gesteld die je moet bespreken met je gesprekspartner. Het laatste onderdeel bestaat uit een aantal vragen die de examinatoren aan je stellen. Belangrijk is dat je goed let op je grammatica, vloeiendheid, vocabulaire, intonatie etc. Een Brits accent gebruiken is prima. Dit wordt meer gewaardeerd dan een Nederlands accent.

Overigens, niet overal is het examen hetzelfde, dit was hoe het bij mij op de lerarenopleiding gedaan werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagje: wat zouden zij van een Amerikaans accent vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Amerikaans accent is ook prima. Waar het hen vooral om gaat is dat je één accent aanhoudt met de bijbehorende verschillen in vocabulaire etc. Gebruik je dus een Amerikaans accent en je gebruikt 'pavement' om 'stoep' te bedoelen, ipv 'streetwalk', dan kunnen ze dat niet waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*streetwalk moet sidewalk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt =]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Het examen is op een aantal punten verandert. Ik hoefde bijvoorbeeld niets voor te lezen. Het examen ging vrij goed en ik ben best tevreden. :-)

Andere antwoorden (2)

Geen Brits accent nadoen! Dat komt eerder negatief over dan positief. Tenzij je het goed kan. Voor de rest zullen de vragen hetzelfde zijn als de vragen die je op school heb gehad. Gewoon rustig zijn werkt het beste ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons op school krijg je bij het spreekgedeelte(15 min), met een groepje een paar stellingen waar je over moet discuseren met elkaar over of je het ermee eens bent en waarom.(dit is wel CPE toets, ook cambridge maar nog een niveau hoger).