Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kranten zijn kwaliteitskranten?

Ik moet bij een opdracht voor school gebruik maken van kwaliteitskranten. Echter weet ik niet goed welke kranten dat zijn. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
25.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kwaliteitskrant is een serieuze krant.
Zoals, in Nederland Het Financieele Dagblad en De Tijd.
Ook worden de Volkskrant, NRC, Trouw
daar wel toe gerekend.
In Vlaanderen De Morgen en De Standaard.

Een kwaliteitskrant is een benaming voor een krant die streeft naar veelzijdige genuanceerde berichtgeving met een hoge mate van diepgang, en in die zin dus naar kwaliteit.
Het volledig tegenovergestelde is een boulevardblad, ook wel roddelblad genoemd.

De term is een subjectieve notie, wordt veelal als denigrerend naar andere kranten beschouwd, en wordt vooral gebruikt door kranten die zichzelf als kwaliteitskrant profileren, iets wat vaak in een marketingstrategie past.

Dit betekent dat er niet echt objectieve normen voor zijn en dat meningen kunnen verschillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je een wat meer diepgaand onderzoek willen lezen dan is dit een aardig artikel:
http://oaithesis.eur.nl/ir/repub/asset/6807/Thesis%20Ellen%20Hoogendam%20307709.pdf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volkskrant, trouw, AD etc.

NIet: Spits, metro

Discutabel: Telegraaf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het FD is een zeer goede krant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Parool. Heeft toen het op tabloid-formaat ging nog een prijs gewonnen. Ben een zeer tevreden lezer. Maar goed: de term kwaliteitskrant blijft discutabel. Ik vind Trouw ook erg goed. En NRC Handelsblad natuurlijk, volgens velen nog steeds de enige echte kwaliteitskrant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Parool is iets te Amsterdams voor mij,
ik vind trouwens NRC ook achteruitgegaan op tabloid formaat, je hebt een halve krant voor dezelfde prijs. Toch zijn zij een van de weinigen die nog dieper op nieuws ingaan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding