Een wet is de verzameling regels die leidt tot deze wet.

Voorbeeld nieuwe wet: striktheid in de klas
Deze bestaat uit de volgende regels:
- Wanneer de meester of juf spreekt, zijn de leerlingen stil
- Je mag alleen wat zeggen als de hand wordt opgesproken en je een beurt krijgt
- Er mag niet worden gegeten en gedronken in de klas.

Dit is uiteraard een wet op miniatuurniveau maar het principe is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wetten zijn regels die de maatschappij heeft vastgesteld of een religieuze gemeenschap. Een regel kan je zelf al vaststellen, b.v. ik koop mijn kleren bij C&A.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetten zijn regels die door het bevoegde gezag op een voorgeschreven wijze zijn vastgesteld. Zie de Grondwet, artikel 81 en verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wet is vaak verbonden aan een overheid of autoriteiten.

Een regel is iets milder van aard en zal meer tussen ''gewone'' mensen tot stand komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aanvulling op andere antwoorden:
In nederland staan wetten boven regels. Dus een opgelegde regel is ongeldig als er een wet tegenstrijdig mee is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetten zijn altijd goedgekeurd door het parlement (eerste en tweede kamer, senaat en volksvertegenwoordiging) Regels kun je zelfs mondeling of schriftelijk overeenkomen tussen twee personen. Richtlijnen zou een synoniem kunnen zijn voor regels .