Vlamingen en Walen? Is er echt een conflict? Hoe is het eerst gebeurt???

Ik ben in Belgie geboren maar ik leef nu in Engeland. Ik wil weten waarom er een conflict is tussen the Vamingen en Walen en hoe het eerst is gebeurt?
Wat denken jullie dat we er aan kunnen doen? Zou het beter zijn als iedereen tweetalig was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Het conflict is niet zozeer tussen Vlamingen en Walen ,maar tussen de Nederlandssprekenden en Franssprekenden.
In België was Frans vroeger de voertaal ,Nederlands was een boerentaal.
Op een gegeven moment zijn Nederlandssprekenden zich gaan emanciperen ,vooral nadat het noordelijk deel van België , het rijke zuiden economisch begon in te halen en voorbij te steken.
Het conflict werd en wordt vooral in Brussel gevoerd.
Brussel is een Vlaamse stad middenin Vlaanderen ,maar is voor 85% verfranst.
Het eigenaardige is dat het merendeel van de Franssprekende Brusselaars eigenlijk verfranste Vlaamse bourgeoisie is en geen Walen.

Toegevoegd na 8 uur:
Als Brussel wil uitbreiden (want Brussel is vol) ,kan het alleen door stukken Vlaanderen in te palmen.
Maar de Franssprekenden die rond Brussel gaan wonen ,palmen Vlaanderen in. Niet erg , indien ze Nederlands leren , maar juist dat vertikken velen (In België heeft iedere burger de vrijheid zich te vestigen waar hij wil ,los cvan de taal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vriend Beestie heeft een duidelijk antwoord gegeven dat in 't algemeen uw vraag goed beantwoord. Het is echter niet alleen de oorzaak van het verschuiven van het economisch zwaartepunt naar Vlaanderen, dat wrijving veroorzaakt(e). Het begon al in de eerste Wereldoorlog 1914-1918: de officieren in het Belgisch leger waren vooral Franstalig of waren het aan hun stand verplicht om uitsluitend Frans te spreken tegen hun soldaten, het kannonnenvoer uit de Vlaamse arbeiders- en boerenwereld. Zij begrepen meestal géén jota van hetgeen men hen in 't Frans beval.Door misverstanden op taalgebied liepen ze in het gevecht de dood tegemoet. Dit liet na 1918 de anti-oorlogspartijen ontstaan die gezelschap kregen van sociale bewegingen die de heersende maatschappij bestreed maar mensenlevens eiste.
Een schrijnend voorbeeld van soldatendril op z'n Frans was: De Franstalige leiding had moeite om de troep te laten stappen op de maat "links-rechts". "gauche- droite" begrepen de soldaten dan weer niet. Als straf liet men ze in hun ene klomp stro steken en in de andere hooi. Zo commandeerde men ze op de maat van "hooi-strooi.
-Brussel heeft van in de tweede helft van de 19e eeuw 'klein Parijs' willen zijn en de rijke zakenlui aldaar, voelden zich verplicht om Frans te gebruiken. De tijd van het Vlaamse 'Broekzele' was voorbij. Het Vlaamse Brussel is platgenepen en enkel de strijd van een minderheid en tal van Vlaamstalige benamingen die men niet kan wegmoffelen, laten nog denken aan vroeger.
Als Walen de keuze krijgen, kiezen ze voor Engels en alleen de solidariteit mag echt Vlaams zijn en blijven.
De Franse taal is steeds de verplichte tweede taal geweest in Vlaanderen.