hoe heeft het kiesrecht zich in Frankrijk ontwikkeld?

hoe zat het daarmee ttv de restauratie?
in 1830 en 1848
en in de derde republiek (vanaf 1871)

Toegevoegd na 1 uur:
het is geen eenvoudige vraag. ik stel deze ook zo omdat een vraag anders verwijderd wordt door het moderatieteam omdat je antwoord 'zo' op internet kunt opzoeken. alle gekheid op een stokje: met een antwoord op deze vraag doe je me een groot plezier!

Toegevoegd na 6 dagen:
waren er na 1852 dan geen verkiezingen (voor een beperkte groep), lijkt mij niet waarschijnlijk....

Toegevoegd na 6 dagen:
diepgravend antwoord, blij ermee. maar geen info over het kiesrecht in het keizerrijk...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om dat te verwoorden heb ik wel een paar uurtjes nodig, met goed nazoeken en nakijken.
Wat ik wel zo weet uit het hoofd is dat de vrouwen in Frankrijk toentertijd nog geen kiesrecht hadden. Passief kiesrecht kregen zij pas in 1944. Dat lijkt laat ten opzichte van Nederland, maar in Liechtenstein was dat pas in 1984 en Koeweit in 2005.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over de inhoud en de veranderingen in de Franse kieswet door de jaren heen is weinig tot niets te vinden. Het kan zijn dat door en tijdens de vele revoluties de bronnen verbrand zijn of opzettelijk vernietigd.
Als iemand daar iets over kan vertellen is het misschien de antropologe en historica Caroline Hanken.
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6295/de-franse-revolutie-in-de-geschiedschrijving.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit het leesmuseum Arnhem
De kieswetten van Belgie, Pruissen en Frankrijk van 1849.
http://leesmuseum.bibliotheekarnhem.nl/LM00567
Op pagina 33 begint de Franse Kieswet van den 15 maart 1849 De Gebr. Belinfante
Interessant om te lezen, als je er tijd voor kan vinden
http://www.nljewgen.org/1226-2/
http://www.nljewgen.org/1230-2/

Antwoorden (1)

De Restauration was de periode van 1814 tot 1830, waarin de Bourbon-dynastie op de Franse troon hersteld werd na afloop van het napoleontische tijdperk. Het herstel van de monarchie was onderdeel van een algehele Restauratie in grote delen van Europa.
Lodewijk XVIII stierf in 1824, zijn broer Karel X volgde hem op.
Tijdens de economische crisis werden de liberalen machtiger. Zij eisten zelf het kabinet en de premier te mogen kiezen. Karel X vreesde de macht in Frankrijk te verliezen en liet op 26 juli 1830 de Verordeningen van Saint-Cloud uitgaan, waarbij hij de kamer van afgevaardigden liet ontbinden en de persvrijheid introk. De burgerij verloor het stemrecht; alleen de rijksten van Frankrijk mochten stemmen. Als reactie brak de volgende dag een nieuwe revolutie uit in Parijs, de Julirevolutie. Karel X vluchtte. De Restauratie eindigde in 1830 en een nieuwe periode begon: de Julimonarchie.
Louis-Philippe van Bourbon-Orléans werd koning van een grondwettelijk koninkrijk (1830-1848)
Louis-Philippe wilde regeren met een grondwet die de politieke macht in handen van de bezittende klasse legde. Hij voerde een liberaler bewind, gaf meer burgers stemrecht, maar alleen aan de bezittende klasse.
In 1846, tijdens de economische depressie, verzette de conservatief François Guizot zich met geweld tegen het gevraagde algemene stemrecht. Hij werd in 1847 premier en een vertrouweling van de koning. Zijn verzet tegen een kiesrechthervorming was het begin van de Februarirevolutie in september 1847. François Guizot werd vervangen, de revolutie ging echter door, de koning deed troonsafstand, Guizot vluchtte via België naar Londen. De socialist Louis Blanc en de republikeinen vormden een voorlopig bewind. Ondanks de volksoproeren van mei en juni hielden de burgerlijke republikeinen de bovenhand. Louis-Philippe vluchtte naar Engeland en in Frankrijk werd besloten voorlopig geen nieuw koninkrijk in te stellen, de Tweede Franse Republiek werd uitgeroepen, kortweg de Tweede Republiek van 1848 tot 1852.
Charles Louis Napoleon Bonaparte werd tot president gekozen.
Via de Wetgevende Kamer kwam er in 1848 een Algemeen Kiesrecht voor alle mannelijke volwassen burgers.
Na een conflict met de Wetgevende Kamer over de kieswet ontbond Charles Louis in december 1851 deze wet en ging zich bezighouden met de grondwetsherziening waardoor een jaar later op 2 december 1852 het tweede keizerrijk kon worden opgericht en regeerde hij als Napoleon III verder als een absolute vorst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kiesrecht heeft zich zeer moeizaam ontwikkeld. Eerst alleen de adel, dan alleen de rijkere Fransen, dan meer burgers. De burgers verliezen in 1830 dmv de Verordeningen van Saint-Cloud weer hun stemrecht. In 1848 is er Algemeen kiesrecht en uiteindelijk wordt de kieswet in 1851 weer ontbonden en ontstaat er het tweede Keizerrijk in 1852.