Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk type verf/beits/wax gebruiken om houtnerf/structuur glad te maken?

Mijn zoontje heeft huisstofmijt allergie. Nu heeft hij een onbehandeld steigerhoutenbed (halfhoogslaper met speelruimte er onder). De longverpleegkundige heeft geadviseerd om het bed te behandelen, aangezien de houtnerf en poriën (heeft hout dat?!) een ideaal huisje vormen voor huisstofmijt. Ik neem het bed af met een licht vochtige doek maar dit is niet genoeg, want het hout is gewoon te ruw.
Welk type verf of iets wat daar aan verwant is, sluit nu het beste af zodat ik goed kan afnemen?
Ik wil het liefst wel dat je nog ziet dat het hout is. Anders is het heel erg zonde van het steigerhout.
Vernis? Beits? Verdunde verf/graywash?
Als ik naar de gamma ga, staat daar ook niet altijd een ervaren kracht, vandaar dat ik het eerst zo probeer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb mijn onbewerkte bed geverfd met blanke lak, zo zie je toch nog het hout.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Ik begrijp dat het hout goed af te nemen moet zijn. Alleen een blanke lak of beits opbrengen zal dan niet voldoende zijn. De poriën worden dan wel afgesloten, de houtnerf zal zichtbaar blijven, maar het hout waarschijnlijk nog te ruw.
Verf, lak of beits heeft een zeer beperkt vullend vermogen. Een droge verflaag is -bij wijze van- maar een sigarettenvloetje dik.

Ontvet het hout, schuur het eerst goed en breng dan twee á drie lagen transparante of kleurloze biets of lak aan. Tussen het aanbrengen van de verschillende lagen door steeds weer licht schuren.
Verdun de eerste laag met maximaal 10% zodat de beits of lak dieper in het hout dringt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist, zo moet het +.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding