Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het usutu-virus (merelvirus) ook besmettelijk voor duiven?

Ik heb enkele sierduifjes die vrij kunnen rondvliegen. Er zitten ook redelijk wat merels in de buurt. Nu hoorde ik vandaag over het merelvirus/usutu-virus op het nieuws. Kan dit ook mijn duifjes besmetten en moet ik ze binnenhouden of kan het geen kwaad? Ik kan nergens op internet vinden dat het wel zou overgaan, maar ik zie ook nergens dat het niet zou overgaan. Op het nieuws zeiden ze dat het niet overgaat op pluimvee en mensen, maar over andere niet-pluimvee vogels zeiden ze niets.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
wel over uilen, en sommige verzwakte mensen blijken er toch ook vatbaar voor te zijn https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/22/het-usutuvirus-bedreigt-de-merels-4411390-a1522806

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, het zijn voor het merendeel zangvogels die er gevoelig voor zijn.

Van de wilde vogelsoorten wordt sterfte door het Usutu-virus beschreven bij een breed scala aan zangvogels in diverse landen. Er is voornamelijk grote sterfte beschreven bij merels en huismussen.
Bij gehouden vogels is sterfte beschreven bij uilen, waarbij met name de Laplanduilen doodgaan. Verder zijn het vooral kanaries die slachtoffer kunnen worden.

De beste methode om te voorkómen dat gehouden vogels besmet raken is te proberen de blootstelling aan mogelijk besmette muggen te verminderen. Vermijd de aanwezigheid van stilstaand water waar muggen hun eitjes in kunnen leggen. Het virus wordt door steekmuggen, voornamelijk uit het geslacht Culex, overgedragen.
Gebruik muggennetten/klamboe’s bij vogelkooien, of huisvest de vogels binnen en voorzie ramen/deuren van horren.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding