minder dan 10 pk dan zit je goed! in jouw geval, een 3,4 meter lange boot dan is 9,9 meter het maximale toegestane!

Toegevoegd na 14 uur:
9,9 meter = 9,9 pk, sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boot mag vol gas niet sneller kunnen varen dan 20 km/u. Als hij wel sneller kan varen, dan is het kleine vaarbewijs nodig.

Een opblaasbare boot als een zodiak kan met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.
12 jaar geleden
Hierin is de wetgeving lastig, de boot moet op vol vermogen onder de 20KM/h blijven.
Het speelt echter een HEEL belangrijke rol hoeveel mensen en gewicht in de boot zit.
Zit je er alleen in, dan zul je waarschijnlijk met een 2 takt 6 PK al harder dan 20 gaan maar zitten er meer mensen in dan zul je eerder rond de 10 PK nodig hebben om die snelheid te halen.
Daarbij maakt het ook nog eens uit of je een 2 takt of een 4 takt motor hebt, 4 takt motoren hebben bij hetzelfde vermogen een veel hoger gewicht.

Dit speelt dus allemaal een rol, dus de belading en type motorisering bepaalt de max. snelheid.

Dat betekent dat als je met anderen in de boot zit de politie je vriendelijk toewiuft en als je alleen bent de politie je aanhoudt omdat naar de situatie van het moment gekeken wordt, ook als je op dat moment NIET hard vaart.

Wat dat betreft zou de wet beter rekening moeten houden
met de wisselende last in en boot die alleen de max snelheid (en het verbruik ) beinvloedt.

Het is dan ook het veiligs de boot met een GPS op snelheid te checken om te zien on der welke belsasting en bij welk vermogen hij onder de 20 blijft.

De waterdichte oplossing is een kenteken op de boot (registratie) en een vaarbewijs.

Wil je dit niet (of ben je te jong) houd het dan op max 4 PK.
Ook als de boot dan een beetje te hard kan zal de politie wellicht niet moeilijk doen.

Wel houdt politie vaartuigen lang in de gaten, dat betekent dat als je "netjes "vaart, je de politie niet provoceert om je aan te houden!
Ze gebruiken daar ook helicopters voor!