hoe zou je met mensen kunnen communiceren op autistisch spectrum?

Ik merk aan deze mensen dat ze het moeilijk vinden om je aan te kijken en waar mensen spraak als een soort middel om op elkaar ingespeeld te raken gebruiken is er bij veel autistische mensen geen woord. Zij kunnen er niks aan doen maar het maakt je wat nerveus ,hoe zou je kunnen proberen met hen te praten. Ze zijn slim en zelfstandig, ze laten je soms zo eenzaam voelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Dat jij er nerveus van wordt komt uit ik denk onbekendheid.
Ik heb dagelijks contact met mensen met een verstandelijke beperking en ook mensen met autisme of stoornissen in het autistisch spectrum. Ik pas het nivo van het gesprek zo nodig aan maar praat en luister net als bij ieder ander.
Als je mensen beter leert kennen is het makkelijker om op de non verbale reacties te reageren, die leer je vanzelf 'lezen', een blik een handbeweging kunnen net zo veelzeggend zijn als woorden.
Blijf jezelf en schenk de ander veel rustige aandacht dan gaat het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had soms hetzelfde toen ik begon met mijn vrijwilligerswerk, jaren geleden inmiddels.
ik ben gastvrouw bij bejaarde bewoners van een verzorgingscentrum waar ik koffie met een babbel en een koekje schenk.
de mensen hebben een bepaalde manier van doen, als je niet gewend bent om met sommige, bejaarde, geriatrische, jonge, autistische mensen om te gaan, is het altijd eerst wennen, goed opletten en kijken naar ervaren medewerkers en daarna gewoon zelf aan de slag, met mensen praten, goed luisteren, taalgebruik aanpassen, en opletten.
na een paar keer is het ook voor jou 'gewoon'! en dan gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel ze niet teveel open vragen. Overval ze niet met een vraag. Geef ze niet teveel kritiek, maar meer opbouwende kritiek. Autisten hebben ook de neiging om monotoon te praten.
Verder hebben ze vaak moeite om een gesprek vast te houden en stellen soms vragen dwars door een gesprek heen. Geef ze de tijd om op een vraag te reageren. De hersenen van een autist moeten 2 keer zo hard werken tijdens een gesprek dan niet autisten.Ga er van uit dat een autist vrijwel altijd eerlijk is, ze hebben moeite met liegen.