Wanneer spreekt men over "verwaarlozing" of nalatigheid?

want nalatigheid is toch ook een vorm van verwaarlozing..
leg mij dit even uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Verwaarlozing is een plichtsverzuim waarbij iemand aan zijn/haar lot overgelaten wordt. In de wet wordt zelfs nog het begrip ernstige verwaarlozing als een nòg zwaarder feit genoemd.

Een nalatigheid is zoals het woord al aangeeft een fout door iets na te laten wat men wèl geacht/verplicht was te doen.

De twee begrippen kunnen elkaar nochtans overlappen.

De gevolgen van deze twee 'onrechtmatigheden kunnen inderdaad overeenkomen.

Een voorbeeld: Als je je fiets in het onderhoud verwaarloost en als gevolg daarvan weigeren de remmen, kun je in het ziekenhuis belanden.

Maar als je nalaat de hand uit te steken bij het afslaan, kun je als gevolg van die nalatigheid..eveneens in het ziekenhuis belanden.

Hopelijk kun je hier iets mee..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwaarlozing ontstaat, of kan ontstaan, uit nalatigheid. Iets niet doen kan dus het gevolg hebben van verwaarlozing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nalatigheid is het nalaten van handelingen die men wel verplicht is uit te voeren.

Van verwaarlozing wordt gesproken als iets of iemand schade ondervind van nalatigheid.
13 jaar geleden
In het souterrain van mevrouw X is een 5-jarig kind aangetroffen. Onder de maat. Verwaarloosd. Vervuild. Angstig. Binnen haar bereik wat hondenvoer en water.
Mevrouw X heeft nog een zoon van 14. Die is jaren geleden al door de kinderrechter uit huis geplaatst, wegens verwaarlozing.
Mevrouw X is zwakbegaafd en ervan overtuigd, dat het verblijf in het souterrain goed voor haar kind is geweest. Ze luisterde slecht en: wie niet horen wil moet voelen.
In hondenvoer zitten vitaminen genoeg en water bederft de tanden ook niet.
Mevrouw is niet zozeer nalatig geweest. Ze heeft gedacht dat ze het kind op deze manier discipline kon bijbrengen.
Wie wel nalatig zijn geweest: kinderbescherming/ jeugdzorg (hadden moeten controleren of de moeder deze keer wel goed zou zorgen) en buren, die opgemerkt moeten hebben dat het kind nooit in beeld kwam of buiten speelde.