Waarom vertraagt je hartslag bij het uitademen?

Dit is bij mij alleszins het geval. Er is een heel groot verschil tussen mijn hartslag bij het inademen, en bij het uitademen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dat wordt veroorzaakt door activiteit van het parasympatische zenuwstelsel, dat als het ware het rempedaal is van je autonome (=niet bewust aan te sturen) zenuwstelsel (in tegenstelling tot het sympathische deel, dat juist activeert en als het ware het gaspedaal is). Deze remming via de parasympaticus vindt plaats door onder meer de nervus vagus, de tiende hersenzenuw die vertakkingen heeft in de borst- en buikholte. Bij de ademhaling wordt bij uitademen via die nervus vagus de parasympaticus geactiveerd, wat dus werkt als rem van het autonome zenuwstelsel.

Het verschijnsel heet respiratoire sinusaritmie, je kunt daarop googelen als je meer wilt weten. Binnen de inspanningsfysiologie wordt het gezien als een belangrijke voorspeller van stressgerelateerde klachten: een grote RSA (respiratoire sinusaritmie) is een teken van een goede werking van de parasympaticus en duidt in principe op een goede hartgezondheid. De RSA verschilt per persoon, kan vooral bij jonge mensen erg uitgesproken zijn, neemt af met de leeftijd.

Toegevoegd na 23 minuten:
Voor alle duizeligheid, en na ook je andere vragen te hebben gezien: zo'n groot verschil is dus een goed teken :-)

Toegevoegd na 24 minuten:
*duiDeLIJKheid (ik haat auto-correct)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Heerlijk om jouw complete antwoorden te lezen. PLUS