Pus bestaat uit een eiwitrijk vloeistof (genaamd liquor puris) waarin dode bacteriën en leukocyten zich bevinden.

De kleur wordt voornamelijk bepaald door de samenstelling van de liquor puris, die vergelijkbaar is met je eigen bloed als je de rode cellen verwijdert. Als je de rode cellen van je bloed weghaalt, wat je overhoudt is serum, die vanwege de hoge concentratie aan eiwitten en een beetje vet, gelig van kleur is, net zoals een bouillon die je trekt met kippenvlees. De meeste eiwitten, tenzij ze gebonden zijn aan metalen, hebben een geel-achtige kleur.
In tegenstelling tot serum, pus is dik en niet doorzichtig omdat de dode bacteriën en leukocyten het troebel maken, en nog meer bijdragen aan de gele kleur.

Pus kan ook een groen tintje hebben, en dat gebeurt vooral als er rode cellen of vers bloed in de pus terechtkomen. De molecuul die voor de rode kleur in bloed zorgt is hemoglobine, en als deze wordt afgebroken, dan geeft het een groene kleur. Dezelfde kleur, maar dan zonder infectie zoals in pus, kan je zien in een hematoom (lees: een blauwe plek) tegen het einde van het genezingsproces, vooral langs de randen van het hematoom.