Kan ik anti stress medicijnen nemen of iets dergelijks?

Hoi, ik ben een jongen van 15, sta stijf van de stress, moet bijna elke avond janken omdat mijn vriendin een half jaar geleden is overleden, ik heb clusterhoofdpijn, ik heb ADHD en autisme kan niet concentreren of boeken lezen omdat ik na ongeveer 3 zinnen al weg ben met mijn hoofd, ik doe havo en heb geen vrije tijd meer.
Ik heb ritalin gebruikt maar toen waren de bijeffecten zo sterk dat ik na 2 dagen ben gestopt, binnenkort ga ik naar de psychiater om concerta of iets dergelijks te proberen.
Ik heb slapeloze nachten als ik geen melatonine gebruik en als ik dat wel gebruik heb ik nog steeds te weinig slaap, moet om half 7 mijn bed uit omdat ik 16 km naar school moet fietsen.
Dat was alle stressverwekkende ellende ongeveer.
Kan ik stressremmende medicijnen of iets een of ander stemmingsmedicijn gebruiken dat ik weer de goede oude kan zijn en weer dagen heb dat ik vrolijk ben?
Ik ben naar meer dan 7 verschillende psychiaters gegaan en naar alternatieve therapien maar niets helpt.
Alsjeblieft help me want ik heb vaak zelfmoordneigingen en ik heb veel hobby's en talenten en ik heb gewoon veel steun nodig anders denk ik niet dat ik 2013 nog haal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meer dan 7 psychiaterd hebt gehad, alternatieve therapien hebt gedaan, ws ook psychologische ondersteuning hebt, dan denk ik niet dat iemand hier, die je niet kent en waar je niet echt mee in dialoog kunt gaan, je kan helpen of ieys nieuws vertellen.
Beter wacht je je volgende bezoek bij de iater af en bespreek je het voor je eigen bestwil met hem. Anti-depressiva, concerta, valeriaan, sint janskruid.... Dat heb je vast allemaal al gehoord. Je moet echt met iemand IN gesprek. Jouw probleem is echt niet met een antwoord op GV op te lossen, hoe zeer ik het je ook zou gunnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sluit me helemaal bij martine aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lieve matteo.ik denk ook dat je toch echt bij een psyg.moet zijn!
wat je schreef over ritalin klopt ook maar het werkt pas na een tijdje.je kan ook nog vragen om risperdal.
heb je ook al eens gedacht aan een opname? soms is dat echt nodig!
veel liefs en sterkte matteo!
tikrit
12 jaar geleden
Ach lieve jongen...
Als ik lees wat je allemaal voelt denk ik dat je in de rouw bent. Je mág rouwen om het verlies van iemand, je mág huilen, al duurt het een jaar of nog langer.
Het lijkt of je er tegen vecht, huil maar gewoon en praat over je verdriet met de psychiater.
Wij voelen allemaal met je mee en proberen je te steunen.
Zie eens hoeveel berichtjes je krijgt !
Kristal
12 jaar geleden
Martine 74, heel even, Sint Janskruid zou ik NIET aanbevelen, omdat Matteo ook andere medicijnen gebruikt. Dat kan heel vervelend uitwerken.
Voor de rest geheel met je eens. Matteo, sterkte jongen.

Het beste antwoord

Ik vrees dat dit echt een vraag is voor de psychiater. Het enige wat je zelf zou kunnen proberen, is of je baat hebt bij valeriaanpilletjes van de drogist. Maar het is niet goed om dat echt langdurig te gebruiken zonder iets aan de oorzaak van je stress te doen. Niet dat ze schadelijk zijn hoor, maar je voelt vast wel aan dat het niet echt iets oplost.

Er is wel medicatie die je kan helpen om je wat rustiger te voelen. Dat is inderdaad ADHD-medicatie. Als ritalin niet prettig is, kan concerta helpen, hoewel dat dezelfde stof is. Je hebt ook nog dexamfetamine en strattera als specifieke ADHD-medicatie, dat kunnen goede alternatieven zijn voor ritalin. Bepaalde antidepressiva kunnen in sommige gevallen ook een gunstige werking hebben op ADHD-symptomen.

De echte kalmerende medicatie, dat zijn de benzodiazepinen, de bekendste daarvan is valium (diazepam). Die zijn alleen niet geschikt om langdurig te gebruiken. Ze zijn niet alleen verslavend, maar de werking neemt ook na een week of twee enorm af. Daarnaast hebben ze gewoon vervelende bijwerkingen, zoals sufheid en een verminderd reactievermogen. Dát soort middelen zullen je dus niet helpen om je beter te concentreren.

Ga naar je psychiater, of naar je huisarts met deze klachten. Misschien kun je een kinder- en jeugdpsychiater vinden die specifiek ervaring heeft met ADHD. Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is dat je naast medicatie ook ondersteunende gesprekken krijgt. Dat kan je echt helpen om wat minder somber te zijn, en kan je inzicht geven in hoe je bepaalde dingen het beste aan kunt pakken. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel fijn om - als je je klote voelt - bij iemand je verhaal kwijt te kunnen. Als dit je dus niet al eerder aangeboden is, kun je hier specifiek om vragen. Mocht je bij je psychiater het idee hebben dat je niet voldoende gehoord wordt, vergeet dan niet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb je trouwens wel eens contact gezocht met een lotgenotencontactgroep, van mensen die ook een dierbare hebben verloren? Het kan heel fijn zijn om te praten met mensen die echt snappen wat je meemaakt. Zoek anders eens via internet of je zulke groepen kunt vinden.

Als je ergens op de wachtlijst staat en je hebt het idee dat je daar niet op kunt wachten, ga dan naar je huisarts. Die kan je advies geven, kan er misschien voor zorgen dat je eerder terecht kunt bij de psychiater, en kan eventueel ook tijdelijk iets voorschrijven om die tijd te overbruggen.