wat is het nut van een gordel?

als je naar voren beweegt word de gordel toch gewoon langer?
kan iemand mij het nut uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het wel zo als je te hard aan een gordel trekt dat 'ie niet mee beweegt. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in je auto zitten, doe je gordel om en trek eens met een flinke ruk je gordel naar voren. Als het goed is blokkeert hij. Dit gebeurt ook bij een botsing.

Antwoorden (8)

als je snel naar voren beweegt, dan schiet de gordel als het ware opslot en kan hij niet langer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de auto plotseling, bijv. bij een botsing, stil komt te staan, trekt de gordel strak aan zodat jij niet met je hoofd tegen de voorruit knalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er een ongeluk gebeurt kan je niet naar voren schieten en bijvoorbeeld door een ruit vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk de bedoeling dat je tegen de leuning van je stoel zit. De gordel zet je niet op slot als je langzame bewegingen maakt, zodat je nog wel normaal kunt bewegen. Bij snelle bewegingen (bijvoorbeeld bij een noodstop), schiet de gordel op slot en houdt de gordel je vast, zodat je niet met je hoofd tegen het dashboard of een andere stoel schiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste antwoord verwijst naar de basis gordel. Er zit idd een "rem" op die geactiveerd wordt als de gordel te snel uitgetrokken wordt. Dit is een mechanische voorziening. Het tweede verwijst naar een gordelspanner. Dit is een elektronisch apparaat dat bij een bepaalde vertraging de gordel extra aanspant. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een klein explosief om snel veel kracht te leveren. Samen maken ze het leven een stuk veiliger.

Kijk maar naar de ongevallen statistieken. In 1970 waren dat er 3500 terwijl er nu jaarlijks minder dan 1000 te betreuren zijn. Als je daarbij optelt dat er niet alleen veel meer nederlanders zijn, veel meer verkeersbewegingen en veel meer auto's dan kan het niet anders dat er ergens een positieve maatregel genomen is. Dat was dus het verplicht stellen van de auto gordel, gevolgd door andere veiligheidsmaatregelen (kreukelzone, abs)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Het (verplicht) dragen van de gordel heeft al menige keren
het leven gered van een persoon (man,vrouw of kind) Het is niet zomaar dat de wetgever deze verplichting oplegt !

Het nut van het dragen van de gordel kan je aflezen uit de kranten (vooral de week-end, als jongeren uitgaan met de wagen van ma en pa !

Ook in het vliegtuig draagt men de gordel bij het opstijgen en bij het afdalen. De steward(ess), zegt dan vriendelijk in het engels "Fasten your seatbelt and enjoy your flight !"

Safety First !!

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een autogordel is een riem die een inzittende van een auto beschermt bij een ongeluk. Door de autogordel blijft de persoon op zijn stoel, komt niet met de schedel tegen de voorruit en wordt niet door de auto geslingerd. Door het dragen van de gordel wordt de kans op een dodelijk ongeval verminderd met 30 tot 40%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek maar is hard aan een gordel. Je zal zien dat is vast slaat.

Toegevoegd na 23 seconden:
is = ie