Hoe kan het dat creme IN je huid trekt, terwijl er niks UIT je huid vloeit?

Eigenlijk een raar idee, terwijl je huid wel kan ademen.

Oke, dat snap ik. Maar waarom komt er dan alleen zweet uit als je bv sport of als je het heet hebt, en niet als je zit of loopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zit kun je ook zweten hoor... En talg scheid je ongemerkt uit.... Ga maar eens aan het eind van de dag met je nagels over je huid, dan blijft er ook een vetachtig stofje achter onder je nagels.....

Het beste antwoord

Er vloeit wel wat uit je huid.... Zweet en talg(vet)....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, +1

Andere antwoorden (3)

Ga maar eens lekker in de sauna zitten .... of je huis fanatiek schoonmaken. Dan ga je lekker zweten en met het zweetvocht komen er ook allerlei andere (afval)stoffen je huid uitgedropen. Is best wel gezond dus. En daarna lekker douchen en weer opnieuw insmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet hoe het bij mensen heet maar bij planten heet het semi-permeabel. Dat betekent dat er wel iets in kan maar niet uit of omgekeerd. ik weet er niet meer voldoende van dus:
Semipermeabiliteit betekent halfdoorlatendheid en is een term die met name in de biologie en de scheikunde wordt gebruikt om de eigenschappen van een membraan te beschrijven dat sommige moleculen doorlaat en andere niet. Als gevolg van concentratieverschillen kan osmose of diffusie ontstaan.

Een toepassing van een semipermeabel membraan is te vinden in dialyse van de nieren. Afvalproducten in het bloed passeren een semi-permeabel vlies, net zolang tot de concentratie aan afvalproducten aan beide zijden van het vlies gelijk is. Andere bestanddelen, zoals de meeste eiwitten en bloedcellen kunnen het membraan niet passeren. Doordat er aan de ene kant van het vlies een spoelvloeistof wordt geleid, wordt het bloed van afvalstoffen ontdaan, maar blijven de nuttige stoffen daarin bewaard.

Over het precieze begrip semipermeabel zijn de meningen verdeeld. Volgens sommigen betekent het dat het membraan selectief doorlaatbaar is voor bepaalde stoffen. Volgens anderen betekent het dat het membraan alleen passeerbaar is voor watermoleculen en kleine ongeladen moleculen zoals zuurstof, stikstof en koolstofdioxide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt toch opgenomen door de huid en als het ware verbruikt....
Wat over blijft komt via je zweet naar buiten....