hoe kan ik aan de pil zonder dat mijn ouders het weten?

Ik ben een meisje van zestien, en wil graag aan de pil maar mijn ouders vinden dat dus echt niet goed, ze vinden dat ik nog moet wachten met jongens en sex maar dat vind ik weer nergens op slaan want ik ben al zestien en heb zelf al een vriend. ik vraag me dus af of het wel kan dat de huisarts niets tegen mijn ouders zal zeggen of dat de pil niet op zo een verzekering brief terecht komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dat er iets mis is met aan de pil gaan als extra zekerheid, maar vergeet vooral ook niet een condoom te gebruiken. Dat beschermt namelijk tegen meer dan alleen zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat mormel
Kimath
13 jaar geleden
Goed van je dat je zelf aan de pil wilt. En zoals mormel zegt, condoom erbij voor extra veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het gewoon niet want zoals je zelf al zegt, je bent pas 16!!! Het leven draait niet om seks. Ga lekker andere dingen doen en wacht tot het echt juiste moment.
Kimath
13 jaar geleden
je kunt beter alvast met de pil beginnen, ook al ben je nog niet toe aan seks.
Het maakt de menstruatie ook makkelijker, minder zwaar en je kunt zo uittellen wanneer het begint, erg handig. Op het moment dat je dan toe bent aan seks, ben je al beschermd. Als je net begint met de pil, duurt het even voordat je echt beschermd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@raamklaza: ze is ál zestien. Dat betekent dat ze zelf kan beslissen wat het juiste moment is. En dan kan ze maar beter (en gelukkig is ze ook zo verstandig!) voor goede voorbehoedsmiddelen zorgen.

Het beste antwoord

hallo,
je ouders komen er zowiezo wel achter want begin volgend jaar heb je een eigen risico waarin word vermeld waaraan de kosten na toe zijn gegaan..
ook is de pil veranderd en word het tot 18 jaar vergoed daarna mag je zelf gaan betalen.
onthoud wel dat de pil maar 99% veilig is ik slik de pil al vanaf mijn 13de vanwege hele extreme menstruatie pijn maar op mijn 19de is er al 1 keer wat mis gegaan helaas was het een miskraam maar dat zal wel zijn redenen hebben.
ik weet niet hoe het nu zit naar al die jaren of je tot je 18de toestemming van je ouders moet krijgen of niet hiervoor kan je het beste naar de huisartsenpraktijk bellen en aan de assistente navragen want tijden veranderen nog wel.
ik moest wel een ouder voor bij hebben vanwege 13 jarig leeftijd maar voor mij was het toen niet voor gemeenschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste verzekeringen blijft de pil tot je 21e in de basisverzekering, dus dan word hij gewoon vergoed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je bent er klaar voor als je er klaar voor bent, sommige zijn 15,16 jaar oud en sommige zijn 25 het maakt geen drol uit. Ben je er klaar voor dan is het verstandig om de pil te gebruiken maar ook condooms. Je moet na tuurlijk geen seks hebben tegen je zin in. Je moet je niet gedwongen voelen door hem/haar. De huisarts heeft een beroepsgeheim ….. wel kunnen ze op je verzekering zien waar de kosten naar toe gaan. Ik vind dat je op deze leeftijd zelf wel kan bepalen wat je wel en niet kan. Goede verantwoordelijk heb je genomen om het te delen en vragen er over te stellen. Dit zegt veel over je zelfstandigheid
Liefs, Sisi

Andere antwoorden (13)

Je kunt gewoon een afspraak maken met je huisarts. Hij of zij heeft beroepsgeheim. Als het goed is word de pil gedekt tot je 18e. En niet vergeten de doosjes goed te verstoppen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je met je ouders gaan praten. Maak ze rustig, heel erg duidelijk dat je sex GAAT hebben of ze nu helpen met de pil of niet. (want dat is volgens mij het geval) Blijf rustig en kalm. Ook als zij gaan schreeuwen. Laat hen gewoon weten dat je verantwoordelijk wil zijn en aan de pil gaan. Vertel hen ook dat je condooms gaat gebruiken. Zo ben je veilig tegen ziektes.
Je hebt geen zin om tienermoeder te worden, maar je hebt ook geen zin meer om te wachten. Je bent 16, de legale leeftijd.

2 punten die je moet duidelijk maken:
Je wil sex, en gaat sex hebben.
Je wil het veilig doen, als zij niet willen helpen in het ondersteunen, (door de pil) zal het veel minder veilig zijn, en alleen met condooms gebeuren.

Maar blijf kalm. Kalmte zal u redden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste ja je bent wat jong helemaal mee eens ma als jij al jaren loopt bij je vriend en jij vind noja jullie vinden dat je er aan toe bent no moet je dat gewoon doen je kan de pil bij de kruidvat sowieso halen hoeft niet perse op recept maja dan moet je wel opletten dat ze t niet vinden je moet ze op vaste tijd slikken diaree en overgeven ben je onveilig als je dan sex hebt gehad moet je tog naar je arts morning after pil halen ik zal minimaal 2 maand de pil gaan slikken voor je sex hebt zoals t hoort lees de bijsluiter goed ik zal ook condooms kopen en gebruiken je kan bij condoomfabriek goedkoop kopen of andere goedkopere merken niet alleen durex is goed. no betere antwoord krijg je niet denk ik hopelijk heb je er iets aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pil ligt *niet* bij het Kruidvat, en je hebt er *wel* een recept voor nodig. Waar heb je dat idee toch vandaan? Bij de drogist kun je alleen de noodpil krijgen.
Ik zou zeggen ga in ieder geval naar de huisarts en leg dit aan hem voor. Hij heeft echt geheimhoudingsplicht.

Leg hem uit dat je ouders nooit zullen instemmen en dat je ook niet wilt dat je ouders er via de verzekering of een rekening achterkomen.

Misschien kan hij hem wel voorschrijven en je uitleggen dat je het prive kunt houden of hij verwijst je door naar iemand anders.

Dit "probleem" is helaas al van alle jaren. Lang geleden had je hiervoor het "rutgershuis" geen idee of dat nog bestaat, maar daar kon je als meisje de pil krijgen.
13 jaar geleden
Als je nog geen zestien bent dan moet je toestemming krijgen van je ouders.
Dat is bij jou niet het geval,neen je kan zelf een afspraak maken bij de gynaecoloog en het aanvragen.
Als je tegen de dokter zegt dat je ouders er eigenlijk niet
achter staan dan komen je ouders het toch niet te weten omdat hij zwijgplicht heeft.
Maar eerlijk gezegd is het natuurlijk het beste om eerlijk te zijn en dit aan je moeder toe te vertrouwen,want zoiets komt toch wel eens uit,misschiens vindt je moeder de pil in je kastje of je handtas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandig om erover na te denken. Je kunt gewoon naar je huisarts, die kan de pil voorschrijven, en die is gratis voor meiden van jouw leeftijd. De huisarts mag niets zeggen tegen je ouders.
Besef wel dat de pil niet beschermt tegen SOA's.

Misschien is het ook een optie om tegen je ouders te zeggen dat je last hebt van je menstruatie, en dat je daarom de pil wilt slikken? Of zouden ze dat ook niet accepteren? Dan kun je in elk geval zonder gedoe (doosjes verstoppen en zo) aan de pil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, een veel toegepaste truc!
Je pil hoeft niet alleen voor sex te zijn, zeg ze dat je veel last hebt van onregelmatige menstruatie, dan zullen ze er vast anders tegenaan kijken.
Het is alleen wel liegen, maargoed. dat is dan weer jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eens contact opnemen met de rutgers stichting. Die konden voorheen anoniem aan jongere meisjes de pil geven.
Ook goede voorlichting voor "kind" en ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zeggen dat je heel erg veel last hebt van je menstruatie en gehoord hebt dat je met de pil veel minder last hebt van je klachten.
Of gewoon stiekem een spiraaltje laten zetten. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nog maar 16 dus minderjarig, woont nog thuis, dus gewoon naar je ouders luisteren, iedere nederlander moet zich aan de wet houden dus jij ook, in dit geval de wet van je ouders, dus aan je ouders gehoorzamen, en helemaal geen sex hebben met je vriendje, want daar ben je nog te jong voor, een beetje zelfdiscipline is hard nodig op jou leeftijd, om later in het grote mensen leven je eigen staande re houden, je ouders hebben het beste met je voor, dus luister naar hen, en je vriendje moet dat ook doen, en wil hij toch doorzetten dan zeg je hem dat, dat je het niet mag van je ouders, wil hij je dan niet respecteren, vraag je dan maar af of het echte liefde is of dat het om de sex gaat, wacht tot je het mag dat is veeeeel beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig mogen we in dit land over onszelf beslissen en dat mag Itsmezohal ook - wie ben jij om te bepalen dat ze te jong is? Ze is in elk geval zo verstandig om van tevoren na te denken, dat zegt mij al veel over haar verantwoordelijkheidsgevoel op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere Nederlander moet zich inderdaad aan de wet houden. En anders dan jij lijkt te denken slaat dat niet op 'ouders' wil is wet'. Wat hierover wel in de wet staat: "Titel 7 Opdracht Afdeling 5 De overeenkomst inzake geneeskundige behandeling Artikel 447
1.Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een behandelingsovereenkomst ten behoeve van zichzelf, alsmede tot het verrichten van rechtshandelingen die met de overeenkomst onmiddellijk verband houden." Itsmezohal is 16, heeft dus een wéttelijk recht om naar de huisarts te gaan voor de pil, en heeft daar geen toestemming van haar ouders voor nodig.
16 jaar...

Het is heel goed om ervoor te zorgen dat je niet zwanger kan worden. Dat je er over na denkt. Dat je initiatief toont door tips te vragen.

Je zit op school en je woont nog thuis. Nog helemaal afhankelijk van je ouders, de komende jaren. Zij zorgen voor je om je zo goed mogelijk de toekomst in te laten gaan.

Je hebt een vriendje en je wilt aan de pil. Wat jammer dat je het niet bespreekbaar wilt maken thuis. Je moeder zou toch zeker even met je willen praten hierover. Dat je het buiten hen om wilt doen is ook omdat je al van te voren weet dat het herrie geeft thuis. Je ouders zullen het er niet mee eens zijn omdat ze je nog te jong vinden en omdat ze graag zien dat je eerst je middelbare school afmaakt wordt je met sex actief wordt. Daar heb je je hele leven nog ruimschoots de tijd voor.

Toch getuigt het van verantwoordelijkheid dat je er met je moeder over praat. Stiekem elke dag de pil slikken ontdekt ze toch. En dan is ze vast teleurgesteld dat je haar bij deze stap in je groei niet in vertrouwen hebt genomen zodat ze je kan begeleiden/hierover met je kan praten. Erachter komen of vriendje het wel waard is dat jij daarvoor de hormonen gaat slikken.

Denk goed na of jij het zelf echt wilt. Of dat je nog even wacht. Tot na je rijbewijs bijvoorbeeld, als je 18 bent. Want ook dat is nog jong genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Zohal,
Je zou eens over de Mirena spiraal kunnen praten met je huisarts, dat zou een uitkomst zijn als je zeker weet dat je er niet met je ouders over kunt praten. Jammer dat er zoveel mensen komen met betuttelende antwoorden over je leeftijd; 16 is een heel normale leeftijd en ik vind dat je erg verstandig bent. Ook heb je niks aan die antwoorden dat je toch echt met je ouders moet praten. Je hebt aangegeven dat je ouders moslim zijn, en uit ervaring weet ik dat er dan weinig te praten valt omdat hun opvattingen gewoonweg te ver van de jouwe liggen. Wel handig om die uitleg volgende keer even onder de vraag te zetten!
De voordelen van de Mirena spriraal:
- Niemand kan zien dat je een voorbehoedmiddel gebruikt, dus je hoeft niet de hele tijd in angst te leven dat je ouders het ontdekken (je wordt ook gewoon ongesteld, maar dan heel licht);
- Je kunt 'm niet vergeten en loopt bij ziekte (overgeven, diarree) niet het risico dat hij niet werkt, waardoor je alsnog zwanger kunt raken;
- Er komen 20 tot 60x minder hormonen in je lichaam, dus veel minder ongezond!
Nadelen:
- Inbrengen kan erg pijnlijk zijn bij vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest (je kunt tijdelijk een soort weeën krijgen).
- De arts moet het spiraaltje inbrengen

Ik weet niet hoe het zit met vergoeding van de verzekering, dat zou je aan de huisarts moeten vragen. Je huisarts heeft inderdaad beroepsgeheim, dus maak je daarover geen zorgen. Hij of zij krijgt ook meisjes van 13 op zijn spreekuur voor de pil

Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt ook nog Implanon overwegen, een hormoonstaafje dat onder de huid van je bovenarm wordt ingebracht. Nadeel is dat het soms wel enigszins zichtbaar is. Over vergoeding hiervan weet ik ook niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey
Zelfde probleem gehad hier, maar vorige week opgelost.
Ik ben gewoon naar de dokter gegaan, gezegd wat ik wilde en die heeft mij de pil voorgeschreven.
Mn ouders weten het niet en ik ga het ze voorlopig nog niet vertellen, tenzij ze mn pillendoosjes vinden ofzo, dan moet ik wel.
Ben idd ook bang dat ze het zien bij de verzekering, maar dat schijnt dus niet zo te zijn, dus dat is ook weer opgelost.