ernstige somatische ziekte hypervigilant geworden. Wat betekend dit nu precies ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (1)

Hypervigilantie betekent dat je voortdurend op je hoede bent, je steeds bewust van je omgeving alsof je gevaar verwacht.

In het kader van een ziekte betekent het meestal dat je je verhoogd bewust bent van allerlei lichamelijke processen en daar vaak ook angstig door wordt. Bijvoorbeeld bij een hartritmestoornis continu je eigen pols gaan voelen, je steeds bewust zijn van de geluiden van je spijsvertering: dat soort dingen. Het komt dan ook wel voor dat mensen heel normale processen gaan interpreteren als abnormaal en zich daar angstig door gaan voelen. Bijvoorbeeld het voelen van je eigen hartslag opvatten als signaal dat er iets mis is, zodra je het een keer warm hebt denken dat je koorts hebt en dus ziek bent, etc.

Maar het kan ook een soort status van 'continu op scherp staan' beschrijven, waarbij je bijvoorbeeld een snelle hartslag en ademhaling hebt en gemakkelijk schrikt.

Wat er precies mee bedoeld wordt, hangt een beetje af van de context waarin je spreekt van hypervigilantie, dus zonder meer informatie is het niet precies aan te geven.