Heb psychische klachten en grote kinderwens, hoe zit het inelkaar? (Uitleg)

Ik heb ADD met ernstige Borderline trekken en heb PTSS en trekken van ASS. Ik automutileerde tot Februari 2012 en heb eind Augustus van dit jaar voor de 3de keer dit jaar overdosis genomen. 1 Juli dit jaar was de 1ste keer na een dikke 9 maanden, weer een overdosis. Ik hoop dat het nu niet meer gebeurd, want heb een hele grote kinderwens en nu heb ik gehoord, dat je minimaal 2 jaar, stabiel moet zijn, om allerlei testen te ondergaan, voordat je in aanmerking komt, voor een spermadonor! Wat is hiervan waar en hoe zien die testen eruit en gaan die testen in z'n werk? Ik heb enorme bindingsangst en daarom wil/ kan ik geen vriend hebben en moet het dus via een spermadonor!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Als bindingsangst verhindert om een vriend te hebben is diezelfde angst dan niet ook een belemmering om een kind te hebben? Als jij het voor jezelf al zo moeilijk hebt, hoe wil je dan nog de zorg voor een kind erbij nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk je wel verder dan " ik wil een kind"
Hou je er rekening dat jij minimaal 18 jaar moet zorgen voor dat kind. En dat als jij psychisch niet helemaal lekker in je vel zit. Je daarmee het kind verschrikkelijk belast. En wil je dat je kind aandoen?
Soms is de moeilijkste beslissing de juiste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen partner en wel een kind.... dan moet je wel heel stabiel zijn. Ik ken genoeg mensen die zonder partner een kind opvoeden en dat is ontzettend zwaar. Veel mensen zonder psychische problemen hebben het er al moeilijk mee.
burgos
10 jaar geleden
Zou m,n kinderwens nog maar even in de ijskast zetten.
Onverantwoordelijk,krijg eerst je eigen leven maar eens op de rails.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem een hond of een ander dier dat nogal wat aandacht vraagt, en kijk of het je lukt daar liefdevol, regelmatig en consequent mee om te gaan. Misschien biedt die liefde jou wel een hoop vreugde en stabiliteit.
Een kind - ik zou het niet doen als ik jou was. Levensgevaarlijk voor jullie allebei. Je hebt geen flauw idee wat er allemaal komt kijken bij het grootbrengen van een kind. Dat is je niet kwalijk te nemen, dat weet niemand die geen kind heeft. Alleen bij jou is de situatie erg ongunstig voor een kind en voor jezelf. Je vindt je eigen leven en lichaam blijkbaar niet de moeite waard om goed voor te zorgen. Dat komt doordat je psychisch ziek en instabiel bent. Dat is je absoluut niet kwalijk te nemen, maar het betekent niet dat je geen verantwoordelijkheid voor jezelf hoort te nemen. Het is van levensbelang dat je gezond wordt. In de eerste plaats voor jezelf.
Als je je kinderliefde een plaats in je leven wilt geven kun je misschien een leuk kind in je omgeving zoeken - van een zus of broer of buur - om gezellige dingen mee te ondernemen. Ga naar de speeltuin of de bioscoop en maak samen lol.
Probeer je eigen-kind-kinderwens van je af te zetten. Dat is echt geen goed idee.
liveisgreat
10 jaar geleden
als ik je verhaal lees ben ik eigenlijk wat geschokt, en dat wil al wat zeggen (ik ben veel gewend). mijn lieve kind, wat moet jij een diep letsel hebben opgelopen om op die manier met jezelf om te gaan. het lijkt wel alsof je wanhopig op zoek bent naar een "ik", een invulling van jezelf. Jezelf snijden is bv. een manier om via zelfkastijding de grenzen tussen jezelf en je omgeving te markeren. En met al die letterwoorden die één of andere stoornis aangeven en momenteel zo weelderig om je hoofd gegooid worden lijkt het wel alsof je abnormaal bent als je dat allemaal met een dikke korrel zout neemt. Om maar te zeggen : je bent "horselover" of Mathilde of Gerard, maar je bent geen ADD, ADHD, ASS of gelijk wat voor een syndroom. Of anders gezegd : je kan wel bepaalde dingen hébben maar daarom val je er als persoon niet mee samen. Punt is dan ook om op zoek te gaan naar degene die achter de gesneden huid en achter de syndromen zit. Degene waar jij je voor wegstopt, degene die je zelfs op een bepaald moment hebt willen vernietigen.
Ik denk dat jij jezelf op heel diep en onbewust niveau helemaal afkeurt. Waarschijnlijk heb je in je leven ook al heel wat afkeuring en "verlating" geslikt. De dingen die je hierboven leest heb je waarschijnlijk nog al wel gehoord en hoe goed bedoel en begrijpelijk ook, dit geeft je opnieuw een domper in je zelfliefde.
Maar hoe dan ook : een kind is écht wel een zwaar engagement, en net als de mensen hierboven denk ik dat het nu nog niet het juiste moment is om eraan te beginnen. Maar de start om dat te veranderen is niet om jezelf opnieuw te veroordelen, maar wel om jezelf op heel diep niveau terug te vinden.
liveisgreat
10 jaar geleden
Het gaat, zoals ook Amadea in haar reactie aangeeft, hierbij zeker ook om het aspect "binding". Ik zou denken : begin met binding te zoeken met jezelf. Wat je ook doet of bent, verslaafd, suïcidaal, lijder aan 400 syndromen.... het is belangrijk om er niet (meer) van weg te vluchten. Laat iemand je (professioneel) begeleiden. Breng eventueel een tijd door in een gedisciplineerde woongemeenschap waar je aan je ik-vorming kan werken.
Bekijk het zo : het is niet omdat het (dus ook volgens mij) nu niet het beste ogenblik is om aan een kind te beginnen, dat je je kinderwens helemaal in de schuif moet steken. Zie het als een doel dat je kan bereiken als je nu helemaal voor jezelf kiest en een weg hebt afgelegd.
Op dat moment zal jij een moeder zijn die weet wat het is om niet 100% bemind te worden. Een moeder die erin geslaagd is om uit een dal te kruipen en zichzelf terug te vinden. Een moeder die geleerd heeft om zichzelf te waarderen zoals ze is.
En je zal dus heel bewust kunnen kiezen om het bij je kindje helemaal anders aan te pakken, en het een warm nest te bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met bindingsangst moet je niet 'zomaar' aan een kind beginnen, ook met een kind moet je je binden, en is het niet zo dat als het uit jou geboren is dat er vanzelf wel is.
Binding is enorm moeilijk, zeker gezien jouw hele verhaal. Wat ik niet snap: je hebt een enorme kinderwens, maar hebt vrij kort geleden nog een suicide poging gedaan en je 'hoopt' dat dit niet weer gebeurd. Alleen jij hebt in de hand of dit weer zal gebeuren. Als je een kind wil, moet je eerst gaan kiezen voor het leven, jouw echt leven. Dat klinkt niet als een stabiel verhaal om aan kinderen te beginnen. Wat als je een kindje hebt en je maakt er toch een einde aan, heeft het kind geen moeder meer, maar ook geen vader omdat jij voor een donor kiest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met zoveel problemen zou ik niet eens aanbevelen om een huisdier te nemen, ook dat kan je dan een behoorlijke schade aanbrengen, sowieso gesstelijk en gedrag, en misschien zelfs fysiek. Dat kan je ene huisider echt niet aandoen. Eerst jezelf helemaal op orde, en dan verder kijken. Maar zeker geen huisider als je er zo slecht aan toe bent (met alle respect hoor)...

Het beste antwoord

Het gaat niet zozeer om de testen. Het gaat er om dat je gezond bent, want niemand wenst bewust een ouder met zo veel psychische klachten.

Zo staat het in de brochure van het UMCG:

Als u gebruik wilt maken van anoniem donorzaad dan moet het gehele behandelteam (zowel de gynaecologen, fertiliteitsartsen als de klinisch embryologen) zich positief over uw verzoek uitspreken. Het moet duidelijk zijn dat u achter de beslissing staat en de consequenties van het gebruik van zaad van een onbekende man kan overzien. Om als team een gefundeerd antwoord te kunnen geven wordt zo nodig extra overleg gevoerd met uw huisarts en andere behandelaars, en kan advies van medisch maatschappelijk werk van het UMCG en/of een medische psycholoog worden gevraagd.

Uiteraard mogen we van u, als mogelijke ouders, verwachten dat u gezond bent. Niet alleen om een zwangerschap goed te doorstaan, maar ook om het kind dat u hopelijk krijgt een langdurig ouderschap te bieden.

http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/D/Een%20behandeling%20met%20anoniem%20donorzaad%20VLC%20409%201011.pdf

Ook een behandelcentrum zegt:
Bij beide mogelijkheden (T-donor of eigen donor) vindt altijd counseling met een psycholoog plaats.
http://www.geertgen.nl/waar-kom-ik-voor/verzoek-donorzaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is alweer even geleden en had nog geen beste antwoord gekozen, maar jou antwoord was voor mij het duidelijkst. Dank daarvoor! ;)

Andere antwoorden (1)

Je hebt een hele grote kinderwens, dat is mooi, vanuit de natuur ook logisch om te voelen. En lijkt het enige lichtpuntje in je verhaal.

Je vraagt letterlijk "hoe zit het inelkaar?"

Mijn inschatting is dat je geen fijne jeugd hebt gehad, als kind niet die aandacht en zorg die een jeugd onbekommerd maken. Het kind in jezelf - en mijn ervaring is dat elke volwassene dat in zichzelf meedraagt - zal nog steeds behoefte hebben aan wat er toen niet was. Sommige mensen zijn zich dit bewust, sommigen niet, maar wie het zich bewust wordt kan er dus wat aan doen.

Nogmaals, het is maar een inschatting van iemand die je totaal niet kent, maar zou je huidige kinderwens niet daaruit kunnen voortkomen, een eigen kind geven wat je vroeger nodig had? In dat geval ......... heb je dat kind al. De kunst blijft dan nog er contact mee te maken, en dat vergt aandacht en tijd. Evenals "echte" kinderen trouwens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
het is niet echt een antwoord op haar vraag, meer een reactie, maar je verdient een dikke plus met wat je schrijft over dat kind in jezelf. inderdaad, dat is het belangrijkste kind om voor te zorgen voor iedereen, ook voor horselover. pas als je in staat bent contact te maken met dat innerlijk kind, en te voelen wat het nodig heeft en daar in de mate van het mogelijk aan tegemoet komt, kan je ook denken aan een eigen kind. Anders dreigt het eigen kind vroeg of laat geparentificeerd te geraken, dus eigenlijk de ouder te moeten zijn van zijn/haar eigen moeder. Met andere woorden : als de moeder van een kind verwacht dat het haar datgene geeft wat ze vroeger niet gekregen heeft van haar eigen ouders, dan draai je de boel om.
Het punt is echter dat vele mensen op de één of andere manier wél toegeven aan het innerlijk kind maar dan niet op een constructieve manier. In plaats van het innerlijk kind de emotionele warmte en geborgenheid te geven die het bij zijn ouders gemist heeft, gaan ze het kind "uitleven" in materie, drugs, alcohol etc. En dat zie je in onze maatschappij vaak gebeuren : mensen die niet kunnen weerstaan aan materie zoals een klein verwend kind dat krijst als het zijn speelgoed niet krijgt. Mensen die vluchten in hun werk, zodat het innerlijk kind toch nog te bevestiging krijgt dat het bij zijn ouders niet gekregen heeft. Mensen die zich te pletter roken om hun zuiginstinct te bevredigen. Of mensen die gewoon nog volgens de normen van die ouders leven zonder ooit een eigen "ik" te ontwikkelen.
Om maar te zeggen : horsepowers situatie is extreem, maar er zijn nog een heleboel mensen die aan kinderen beginnen zonder er aan toe te zijn. Het is niet leuk als mama drugs neemt en zich snijdt, maar het is ook niet leuk als mama haar kinderen opoffert voor haar carrière. Terwijl dit beiden komt door de onvervulde noden van het innerlijk kind, zal de laatste mama echter applaus krijgen (wellicht omdat ze tenminste in de materiële noden van het kind voorziet) en de eerste mama (met de drugproblemen) worden afgewezen en mogelijk haar kinderen geplaatst zien.
Het is mooi dat je horsepower niet met de vinger wijst, maar haar een weg toont om eruit te geraken. Hopelijk is ze bereid om deze weg in te slaan. .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal waar, "uitleven" in materie, drugs, alcohol etc. is een logisch gevolg van nooit hebben leren grenzen stellen, Dat is ook het allerpijnlijkste. dat de jeugd niet leuk was is minder erg dan de gevolgen van een onverwerkte jeugd die een leven lang pijn kunnen blijven doen, en vaak op de een of andere manier ook nog eens doorgegeven worden naar een volgende generatie. Maar nu raken we mss wel heel erg off-topic.....
liveisgreat
10 jaar geleden
misschien wel, maar het is wel een belangrijk item dat bepaalde zaken soms generatielang doorgegeven worden.
plus heb je dan ook nog de loyaliteit tov de ouders, waardoor kinderen onbewust datgene aantrekken waar ze eigenlijk vanaf willen (cfr. de grote kans om iemand met een verslavingsproblematiek aan te trekken als één van je ouders verslaafd was).
daarom is het zo belangrijk dat horselover eerst aan zichzelf en aan het innerlijke kind toekomt...zo wordt de ketting doorbroken. al is geen enkele ouder perfect en zullen er nog altijd sporen blijven van wat vroeger gebeurd is, iemand die zich los kan maken van deze herhalingsdwang zet een heel belangrijke stap....