Hoe kun je stoppen met hardop tegen jezelf praten?

Hoe kun je stoppen met hardop tegen jezelf praten als je dat eerst nooit deed en dit vervolgens gewoonte is geworden? Misschien denkt de omgeving dat ik labiel ben geworden.

2 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Ben je veel alleen? Het is een bekend iets bij mensen die veel alleen zijn.
Door te stoppen met hardop praten zodra je het merkt dat je dit doet kun je het afleren heb ik zelf gemerkt.
MarBet
2 jaar geleden
Je kunt ook in plaats van ermee te stoppen, het normaal vinden en dit uitstralen. Dat is het namelijk ook. Toen ik voor het eerst van een alleenstaande hoorde dat zij hardop tegen zichzelf praatte, vond ik dat maar raar en dacht ik dat ik dat nooit zou gaan doen. Tot ik zelf een tijdje alleen woonde. Dat heeft niks met labiliteit of eenzaamheid te maken. Je spreekt gewoon je gedachten uit en daardoor zet je ze op een rijtje. Juist omdat je alleen bent kun je dat ongestoord doen. Ik zou er dus niet mee stoppen, maar als het zo gewoon is geworden dat je het nu ook in gezelschap doet, dan misschien wel wat proberen in te perken. Als jij er normaal over doet, zal een ander jou echt niet labiel vinden.

Het beste antwoord

Noteer je innerlijke gesprekken. Koop een dagboek voor die momenten dat je tegen jezelf gaat praten. Op die manier heb je een geschreven in plaats van een gesproken dialoog met jezelf. Een manier om dit te doen is door het opschrijven van je gedachte en daarna het geven van een antwoord of reactie.
Sta alleen in bepaalde gevallen toe dat je tegen jezelf aan het praten bent. Accepteer dit alleen dan wanneer je bijvoorbeeld alleen thuis bent of in de auto rijdt. Wees voorzichtig met deze stap, want met dat je toestaat dat je hardop tegen jezelf praat, kun je ook op andere momenten tegen jezelf gaan praten. Hanteer regels om te voorkomen dat je tegen jezelf gaat praten, en als je je een week aan die regels hebt gehouden, dan doe je iets om jezelf te belonen, zoals het kijken van een film of een zoet tussendoortje eten. Na verloop van tijd breng je het aantal gelegenheden waarbij je tegen jezelf mag praten terug, tot je het helemaal niet meer doet.

Denk meer. Probeer om het gesprek in je hoofd te houden. Zodra je merkt dat je hardop tegen jezelf aan het praten bent, probeer dan het gesprek weer in je hoofd je plaatsen, naar je innerlijke wereld.
Je kunt zelfs met je tanden je lippen dichthouden, zodat je je mond niet kunt openen. Dit helpt, maar houd er wel rekening mee dat dit voor anderen er vreemd uit kan zien!
Kauw op kauwgum om je mond bezig te houden, en daardoor niet kunt praten.[10]
Als het te lastig voor je is om na te gaan denken in plaats van te praten, probeer dan om de woorden niet uit te spreken. Op die manier kan het gesprek doorgaan, maar is dit niet hoorbaar voor anderen.
fremar