Na hoelang kan een diagnose gesteld worden bij een psycholoog/psychiater? Kunnen er meerdere diagnoses gesteld worden, of verkeerde?

m.b.t persoonlijkheidsstoornissen, identiteitsstoornissen
Paar interviewen zijn er voor genoeg? of kan het jaren lang duren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Antwoorden (3)

Op je eerste vraag: een diagnose KAN na 1 gesprek al gesteld worden, maar het kan ook nodig zijn een aaantal gesprekken te moeten voeren of tests te maken. Op je tweede vraag: Ja er kunnen meedere dignones gesteld worden. Op je derde vraag: Het kan idd gebeuren dat soms niet de juiste og gehele diagnose gesteld word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compensatie +1 want je geeft gewoon een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje kees ;)
Om een zo goed mogelijke diagnose te stellen moet je een psychologisch onderzoek invullen. Dit zijn diverse algemene lijsten eventueel aangevuld met lijsten gericht op een al vermoedelijke diagnose. Een of meerdere gesprekken met een loog hoort er ook bij, en een iq test.
Dit alkes kan dmv planning 2 maanden in beslag benen.
Het blijft mogelijk dat er een. Verkeerde diagnose gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een psycholoog mag geen diagnose stellen. Een psychotherapeut, een psychiater en een klinisch psycholoog mogen dit wel.

Het is altijd mogelijk om een verkeerde diagnose te stellen. Ook is het mogelijk dat er meerdere diagnoses juist zijn.

Afhankelijk van de complexheid van de stoornis/ziekte in relatie met eventuele comorbiditeit zullen er een aantal consulten (eventueel in combinatie met onderzoeken) nodig zijn om een diagnose te kunnen stellen. Ook is het soms wenselijk om meerdere personen bij de diagnose te betrekken.

Een psychiater mag op elk moment, zelfs na 1 gesprek, een diagnose stellen. Ik vraag mij dan wel altijd af waarom hij/zij dit doet.