waarom heb ik concentratieproblemen en wanneer zou ik me weer kunnen concentreren?

ik haalde altijd hele goede cijfers en was tevreden. toen ik naar de bovenbouw van havo ging met een ander schoolsysteem veranderde mijn concentratie.ik vond zelf de sfeer op die school ook niet leuk en kon er moeilijk aanwennen. verder vond ik die leerlingen afstandelijk en voelde me alleen. voor het eerst ben ik blijven zitten en het doet me heel erg pijn. ik denk dat ik nu faalangst heb en dat ik het dit jaar weer niet haal.het voelt alsof ik iedereen heb teleurgesteld en ik kan me niet meer concentreren sinds ik op die school zit en ik weet niet waarom. ik wil dat het ophoudt ,maar wanneer? ik heb zelf veel problemen thuis gehad in mjnn jeugd , misschien heeft dat ermee te maken en thuis gaat het alsnog niet heel goed.ik wil beter plannen en goed kunnen onthouden en kunnen concentreren maar het lukt niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (6)

Misschien wat meer eten? Zorg dat je hersenen voldoende voedingsstoffen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je voldoende rust voeding en ontspanning hebt ga lekker sporten of wat met vrienden doen om je hoofd leeg te maken als je in balans bent zul je zien dat je veel zelfverzekerde bent deze positieve energy heeft invloed op alles in je leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet lekker in je vel zit en meerdere dingen niet soepel lopen is het best moeilijk om je te concentreren. Belangrijk is om weer lekker in je vel te komen.

Het lijkt me dat je best eens met bijvoorbeeld je huisarts of misschien mentor of decaan kunt overleggen of hij/zij weet waar je geholpen kan worden. Toen ik op de middelbare school zat heb ik een faalangsttraining gedaan. Dat heeft me toen goed geholpen.

Als ik jouw verhaal lees denk ik dat je goed geholpen kan worden door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.

Hoe dan ook: zorg dat je met iemand die je vertrouwt kan praten. Soms lucht het al op om je verhaal kwijt te kunnen. Je hoeft er niet alleen voor te staan. Laat de problemen niet te groot worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag,
Het kunnen verschillende dingen zijn, maar een hele belangrijke veel voorkomende is een overdosering aan elektromagnetische velden.

In Zwitserland is veel onderzoek hiernaar gedaan en daar is Wifi op scholen verboden. Echter hier wordt iedereen er mee platgegooid.

Er zijn meerdere klachten die hieraan verband houden, maar concentratieproblemen is een van de belangrijkste merkbare. Het is dus bewezen, er wordt enkel nog weinig mee gedaan (vele commerciële belangen). Als dit inderdaad ook bij jou de oorzaak is, dan is dit nu niet zo gemakkelijk. Wel kun je dan ophouden met onzeker zijn over andere dingen..

Je kunt het testen door een paar dagen op een 'stralingsvrije' plaats te zijn en daar te overnachten. Wanneer je concentratie hier weer toeneemt dan is dit een aanwijzing voor de bron. Wanneer het niets uitmaakt, dan is er wellicht iets anders aan de hand. Succes met je zoektocht. Het zijn lastige dingen.. Heb geduld ;-)

Kijk voor meer informatie over straling bijvoorbeeld eens op www.stralingsmeterhuren.nl

Hartelijke groet,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een idee om voor jezelf echt alle problemen op papier te zetten.
Schrijf deze op.
Waar begin je met de oplossing, want dat moet jezelf doen, hier word je immers sterker van.
Begin met een agenda en hou je hier ook aan, durf ook "nee" te zeggen.
Daarna zet jezelf midden in een cirkel, het middelpunt.
De ring daarom heen is je directe omgeving.
Dat is je thuis situatie, wat loopt er niet goed, probeer om niet terug te vallen op een moeilijke jeugd.
Dit kun je inderdaad met cognitief denken een plaats geven, het is super moeilijk om het even te leren, maar daar heb je echt heel veel aan, in vele situaties.
Pak je moeilijkheden aan.
Je jeugd is namelijk geen excuus voor je verdere leven.
Sorry, dit klinkt misschien erg hard, maar er zijn vele mensen, waaronder ikzelf, die een (k...) jeugd gehad hebben, maar dat is een leermoment voor je verdere leven.
Als je je thuissituatie aangepakt heb, krijg je de volgende cirkel, dit is je school situatie, wat gaat er mis en wat gaat er goed.
Probeer geen grote stappen te halen, als je dat niet haal krijg jezelf het gevoel dat je gefaald heb.
Als je een klein stapje gehaald heb, voelt het als een overwinning en groeit je zelfvertrouwen.
Tien kleine stapjes is 1 grote, vergeet dat niet.
Iemand mag ook trots zijn op een klein stapje, wie bepaald immers wat een groot of klein stapje is.
Dan komt er ook nog bij, sommige mensen leren makkelijk en halen zo een 9 of 10.
Maar andere mensen moeten echt heel veel leren voor een 6 of 7.
In mijn ogen is die 6 of 7 dan VEEL meer waard dan die 9 of 10, er is MEER moeite voor gedaan.
Voor je concentratie is een GOEDE planning belangrijk, dus kom ik weer terug op de agenda.
Gebruik die agenda. Plan dingen. Maak 1 ding af VOOR je aan het volgende begint.
Succes, over een paar maandjes (klinkt lang) voel je je weer kip lekker.
Zo niet, schakel dan professionele hulp in, anders blijf dit je achtervolgen, en later kun je het niet meer terug draaien.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry, even nog een kleine toevoeging.
Nadat ik antwoord had gegeven las ik je vraag nog even door, daarbij viel me opeens 1 ding heel erg op.
Niet om kritisch te zijn hoor, maar iedere zin begint met "ik".
Ook nog zonder hoofdletter.
Beetje slordig voor iemand van de bovenbouw van havo.
Dat: ik, ik, ik ik,
Bekijk je het leven weleens vanuit iemand anders zijn kant.
Het klinkt een beetje egoïstisch, misschien zit ik er helemaal naast hoor.
Hiebij dan gelijk mijn excuus als dat niet zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het kan inderdaad (mede-) veroorzaakt worden door een wifi-instalatie in de klas e'/of digitaal schoolbord en/of een gsm/umts mast buiten en/of een aantal mobieltjes van de klasgenoten in je directe omgeving. Als je hier iets over zegt wordt je voor gek verklaard dat zou je positie niet verbeteren, maar je kunt wel misschien een betere plaats zoeken in de klas (en je eigen mobiel uitzetten!).

Een betere plaats is bijvoorbeeld: ver weg bij de wifi-repeater en/of schoolbord; in het geval van een mast buiten, probeer in "de schaduw" van een betonnen muur of kolom te gaan zitten en voor wat betreft mede-leerlingen zou je je een beetje af moeten zonderen (of naast iemand gaan zitten, die je vertrouwd en hem of haar vragen de telefoon uit te zetten). En nogmaals, je kunt hier beter niet over praten want het kost je waarschijnlijk het beetje goodwill dat je nog hebt.

Overigens zou het ook nog kunnen dat er thuis iets veranderd is: een nieuwe dect-telefoon of een nieuwe draadloze printer, dect-babyfoon etc. Al deze dingen
kunnen het concentratieprobleem veroorzaken. maar thuis kun je hier makkelijker mee experimenteren.

Probeer het een maandje (mocht de gepulste straling inderdaad de oorzaak zijn dan moet het na maand wel beter gaan). Mocht je vragen hebben, mail me maar.
Ik als "stralingsgevoelige" kan je misschien wat tips aan de hand doen.

In elk geval wens ik je sterkte (en ik zou er niet zo mee zitten dat je andere misschien teleurstelt, ik denk dat "die anderen" ook liever hebben dat je je goed voelt!!!!)