Waarom is het moeilijk om gewoonten te veranderen in je hoofd?

Waarom is het moeilijk om gewoonten te veranderen in je hoofd? Hoe kan het dat als je iets anders/nieuws doet, je soms nog het oude patroon in je achterhoofd hebt, zelfs na maanden (bijvoorbeeld met werk)? Is het een psychische ziekte als je 7 jaar bij een bedrijf hebt gewerkt en na stoppen daar (3 maanden geleden) nog steeds aan van alles denkt wanneer je daarlangs komt?

3 jaar geleden
in: Psyche
LeonardN
3 jaar geleden
Zoals het mij weleens is uitgelegd is dat in je brein verbindingen worden opgebouwd bij handelingen. Als je die handeling steeds uitvoert wordt dat een sterke verbinding.
Als X, dan Y maal 1000. Bij voldoende herhaling zullen je hersens er bijna automatisch voor kiezen om wederom na X, handeling Y te gaan doen, ook al heb je je voorgenomen om Z te gaan doen, of NIETS te gaan doen. De "Pavlov-reactie" is wellicht wel het bekendste voorbeeld wat samenhangt met dit verhaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditionering "Is het een psychische ziekte als je..."
Nee ik zou het eerder als een normaal psychisch proces zien, wat vast ook zonder enige hulp overgaat. Ik gok dat veel mensen dit herkennen, ik heb het ook in ieder geval.
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is geen psychische ziekte, het is gewoon een herinnering. Als ik langs mijn basisschool loop van vroeger, weet ik daar ook nog dingen van.

Antwoorden (1)

Omdat gewoonten zijn ingesleten. Zolang de nieuwe ervaringen nog niet veilig voelen, heb je de neiging terug te grijpen op oude herinneringen. Dat is echter karakter bepaald.
Het is geen psychische ziekte natuurlijk, maar gewoon het zoeken naar oude veilige gevoelens. Het kan ongezond worden als je er in blijft hangen, maar oude gevoelens herbeleven is normaal.