Vanwege véél te laag vitamine D niveau (14) slik ik sinds deze week D-cura 25000. Hoelang kan het duren vóór het niveau weer op peil is?

De dosering is: 1e maand 1X per wk. 2X 25000, daarna 1X per maand 1.
Ik heb erg veel klachten zoals depressiviteit, angstaanvallen, hartkloppingen en verstijving/verlamming van de benen.
Ik ben vooral benieuwd hoe lang het duurt eer die klachten af kunnen nemen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat zei je huisarts hierover?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn huisarts heeft er niets van gezegd.
Erna55
8 jaar geleden
Is het op advies van de huisarts dat je de vitamine slikt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, via een recept van de huisarts.
Erna55
8 jaar geleden
Dan denk ik dat je huisarts er toch wel iets over gezegd heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, anders had ik de vraag híer niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je bent het vergeten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan had je het toch aan je huisarts kunnen vragen? Beter dan hier want niemand kent jou hier maar de huisarts wel.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt morgen de huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan de assistent bellen en die zal er geen antwoord op hebben. Huisarts of assistent zal er over terugbellen. Maar waarom geven we niet gewoon antwoord? De hoofdvraag is makkelijk te beantwoorden.
De subvraag lastiger, maar ik denk dat de huisarts ook niet met iets concreets kan komen. Ik heb nog wel een vraag:
Staat er al een vervolgafspraak in de planning?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste mensen,
Ik stel hier een vraag waar ik graag antwoord op wil, ik zit niet te wachten op een soort 'kruisverhoor'
Ritsuka
8 jaar geleden
je huisarts heft je iets voorgeschreven, en waarschijnlijk ook wel iets gezegt over wanneer je verbetering kan verwachten of wanneer je weer terug komt komen.
Ik lees hier geen kruisverhoor, welke reactie bedoel je precies? Ik lees alleen reacties van mensen die geinteresseerd zijn en graag wat meer informatie zouden ontvangen om de vraag beter te kunnen beantwoorden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook vaak een vitamine D tekort, ik moet dan na een week terug komen voor een nieuw bloedonderzoek. Meestal is het na die week weer oké, maar wel aan de ondergrens. Hierdoor is het een paar maanden later weer mis. Om deze reden slik ik het hele jaar door een onderhoudsdosis vitamine D. Dat hoeft bij jou niet het geval te zijn, mogelijk hoef jij alleen in de winter een extra pilletje te slikken.
Door vragen word je wijzer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook een vitamine D tekort. Terwijl ik dagelijks al snel een halve dag buiten ben. Weer of geen weer.
Ik slik daarom ook vitamine D bij de maaltijd.
Soms vergeet ik het een paar dagen, een dag of 3 oid, of ben ik weg van huis zonder de vitamine pillen. Pas daarna krijg ik jeuk klachten als ik in bed ga liggen. Als ik er dan weer mee start duurt het een dag of 2 a 3 voordat de klachten weer verdwijnen.

Antwoorden (1)

Met dit soort hoeveelheden is het niveau per direct op peil. Als het tenminste goed wordt opgenomen, maar dat is meestal geen probleem. Doe een bloedtest na inname en je zal hoge waardes zien.
Je krijgt zoveel zodat er meteen wat reserve wordt opgeslagen.

Wanneer de klachten verminderen is een veel moeilijkere vraag.
Als vit D de enige factor is, zal je snel verbetering zien. Denk aan enkele weken.

Echter is dat niet altijd het geval.
De klachten kunnen zelfs toenemen als je vit D niet samen slikt met magnesium.
Zeker niet stoppen met de D3, maar ga lezen over de wisselwerking met magnesium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartlijk dank voor deze reactie, híer heb ik wat aan! Mijn huisarts heeft geen enkele nadere mededeling gedaan omtrent, duur van herstel of anderszins. Blijkbaar een grote tekortkoming, heeft u gelijk in. De toevoeging van magnesium heb ik inmiddels ook opgezocht, maar nergens kan ik díe dosering vinden, heeft ú daar toevallig ook informatie over?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Magnesium zit in brood, graanproducten, melk, melkproducten, groenten en vlees.
Een magnesium tekort komt zelden voor, zorg dat je voor voldoende afwisseling in je voeding zorgt, dan krijg je voldoende binnen. Om een magnesiumtekort vast te stellen zal ook dit gemeten moeten worden. Is er geen tekort, dan is aanvulling ook niet nodig. Als er een aanvulling nodig is, kan de dosering hiervan alleen worden geadviseerd na het meten. Een gevarieerd eetpatroon is aan te raden, om geen tekorten te krijgen, alleen heb je ook daarmee geen kans op het binnenkrijgen van voldoende vitamine D. Dat lukt alleen door dagelijks minimaal een half uur te profiteren van het zonlicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Magnesium tekort komt mijns inziens zeer vaak voor, maar dat is een vaker gevoerde discussie.
Mg in melkproducten wordt nauwelijks opgenomen door de overmaat aan calcium in melk.
Bij het slikken van van vit D wordt de Mg opname mogelijk verder verstoord doordat er veel meer calcium wordt opgenomen. Een standaard dosering die veilig is voor verder gezonde mensen, is 200mg. Neem wel een goed opneembare vorm als magnesiumcitraat. (geen oxide) Met jouw klachten zou ik een veel hogere dosering adviseren. Maar dat baseer ik op 4 regels tekst in je vraag en verder weet ik niks van je. Mg kan je ook op je huid smeren en in bad doen, dat is eventueel ook een veilige (en goedkope) manier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een half uur zonlicht is minimaal en werkt alleen als je grotendeels bloot bent. In de winter, herfst en een groot deel van de lente en zomer in Nederland lastig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is B12 ook gecontroleerd? Bij tekort aan b12 hoort ook verminderde opname vit. D.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, B12 is ook gecontroleerd, ik heb een zéér uitgebreide bloeddtest gehad. Ik heb nóg een vraagje, als ik begin met magnesium, zónder de D-cura, hoe lang duurt het dan eer het Mg. gehalte weer op peil is, bij een inname van 200 mg.?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Als ik uitga van een tekort. (wat niet zeker is, maar wel waarschijnlijk)
Dan weet je nog niet hoe lang dat tekort al bestaat, mogelijk krijg je je hele leven als iets te weinig binnen, o.a. in je botten is er dan een behoorlijk tekort. Eerst moet je dan weten hoeveel jij verbruikt en dus nodig hebt per dag.
Normaal is dat rond de 350mg, maar dat kan hoger zijn bij stress, gebruik van Antidepressiva, enzovoorts.
Uitgaande van 350, wil je dan weten hoeveel je binnenkrijgt en opneemt via voeding.
Stel dat dat maar 150 is dan kom je met 200 aanvulling precies op 0 uit. Een tekort werk je dan niet weg. Krijg je 300 binnen + 200 = 500 dan heb je een klein overschot. Ik zou zeggen neem minimaal 400mg zolang je last hebt van depressiviteit e.d.
(als ik je zou kennen zou ik mogelijk nog meer adviseren, maar dat gaat online iets te ver)
Tijdelijk zijn doseringen van 1000mg veilig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Daarom zou ik een test aanbevelen. Dan hoef je niet te gokken en geen aannames te doen. Je weet dan hoeveel je hebt, en je kunt gedurende enkele weken in de gaten houden of een eventueel tekort terugloopt.