Wie weet een remedie voor maagzuur bij een middenrifbreuk?

Ik heb een middenrifbreuk waardoor ik veel last heb van maagzuur en misselijkheid.

Heb een paar jaar Omeprazol geslikt dit werkte goed, maar sinds kort is m'n lichaam over de zeik en heb ik opeens bijwerkingen van dit middel.

Inmiddels twee andere maagtabletten gehad, ze helpen prima waarvoor ze moeten werken, maar koortsaanvallen, al je gewrichten die pijn doen of slopende vermoeidheid zijn geen acceptabele bijwerkingen.

Nu wil ik dan maar stoppen met de tabletten omdat ik zo niet kan functioneren.

Ben alleen op zoek naar tips vanuit EIGEN ervaring die helpen om de maag te kalmeren met huis tuin en keukenmiddeltjes.

Niet wat je ergens ooit gelezen of gehoord hebt, maar die jezelf gebruikt.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Rennies' of cola. Dit werkt tijdelijk.
Amadea
9 jaar geleden
Kamillethee.

Het beste antwoord

Gember werkt in ieder geval erg goed tegen misselijkheid, beste in capsules daar het niet echt smaakvol is. Uit eigen ervaring ivm chronische alvleesklier ontsteking.

Toegevoegd na 3 minuten:
En curcuma capsules in combinatie met salie capsules om je zuurtegraad in je maag te herstellen/behouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je tips, heb alle drie opgezocht bij De Tuinen, morgen maar even kopen.

Andere antwoorden (2)

Ik produceer teveel maagzuur, heb middenrifbreuk en door de ontstekingen geen sluiting meer tussen maag en slokdarm. Slik hiervoor al 22 jaar losec en een tussendoor paar jaar omeprazol gebruikt maar losec helpt beter hoewel de werkzame stof hetzelfde is. Daarnaast gebruik ik gaviscon ook al 22 jaar en vooral 's nachts kan ik daar niet van buiten. Omdat je dan horizontaal ligt komt alle maagzuur dan in de slokdarm. Gaviscon vormt een schuimlaag op de maaginhoud en zorgt er dus voor dat die schuimlaag voorkomt dat het maagzuur in de slokdarm komt. Dit middel slik je na de 3 maaltijden en voor de nacht ( 15 nl.). Ik kreeg na 3 jaar die beide medicijnen geslikt te hebben ook last van extreme vermoeidheid, koortsaanvallen en pijn aan de aanhechtingen van de pezen aan de botten en dus ook gewrichten en vaak infecties in mijn lijf en altijd misselijk. , Ik kreeg toen de diagnose ME/CVS en Fibromyalgie omdat ik aan alle criteria voldeed. De dokters en ikzelf hebben nooit de link gelegd dat dit door het slikken van die medicijnen zou kunnen komen. Ben wel blij dat ik dit nu van jou hoor. Ga het er toch eens met mijn MDL-arts over hebben. Ik raad je aan wel de gaviscon te gebruiken, die helaas niet meer vergoed word, want het risico voor slokdarmkanker is te groot wanneer je almaar maagzuur in je slokdarm hebt! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevallig dacht ik van de week nog zou iemand met fibromyalgie zich zo voelen.
Toen ik stopte met Omeprazol rn begon met Ranitidine warwn tijdelijk al mijn klachten weg, pas na 2.5 week gebruik kreeg ik nieuwe klachten.
Zodra ik overstapte naar Pantoprazol waren de koortsaanvallen weg, maar de spierzwakte is nieuw de vermoeidheid verergert en een portie spier en gewrichtspijn erbij plus lichte duizelingen. Mijn huisarts heeft ook niet aan intolerantie gedacht door de spierzwakte en verzuring, maar de dikke ogen die ik had (gevoelsmatig) deed de bellen bij hem rinkelen dat staat heel specifiek bij omeprazol. Misschien heb im daar "geluk" mee gehad. Ik zal de bijwerkingen is daan lezen van gavis on, zoals je begrijpt ben ik even heel voorzichtig. Veel succes bij de arts ik hoop dat alsnog blijkt dat het bijwerkingen zijn, je zo voelen als ik nu doe maar dan al 20 jaar is diep ellendig. Sterkte.
Maagzuurremmers zijn in feite de enige middelen die min of meer helpen. Het is ook mogelijk een operatie te laten doen waarbij er een soort manchet om de slokdarm wordt aangelegd. Dat is een zeer zware operatie die ook niet altijd goed uitpakt. Meestal schrijven de artsen dus bijv. omeprazol ( meestal het beste middel) of aanverwante middelen voor. Vaak werkt het ene middel niet meer, dan is het mogelijk een ander te proberen en na een tijdje weer opnieuw met het eerste middel door te gaan, gaandeweg moet de dosis ook worden verhoogd. Dat werkt bij mijn partner redelijk goed.
Verder met een iets hoger kussen gaan slapen, zodat er geen reflux ontstaat en dat betekent dan ook dat je beter na 20.00 uur niets meer eet ( en zeker geen lekkere dingen als kaas en koekjes etc vanwege het vet) of drinkt - zelfs geen water- , zodat de maag minder "klotst" om het maar zo te noemen. De kans dat reflux ontstaat is dan ook iets minder.