hoe kan eczeem zo out of the blue ineens beginnen te reageren (jeuken, "wateren" (vochtig worden dus), rood worden)?

Ik heb al een vraag gesteld over yoga en eczeem. Maar hoe dan ook verwondert het mij dat eczeem zo ineens kan beginnen te werken. Je zit gewoon neer na een dagje werk (met dezelfde kledij die je de hele dag al aan had) en hoppie, vreselijke jeuk. Je bent aan het eten en hoppie... plots voel je vocht op je kous. Je ligt in bad, en tjakaa... onhoudbare jeuk. Enz.
Met dat bad kan ik nog denken dat het met zeep of water te maken heeft, maar wat als je helemaal niks doet, helemaal niks bijzonders veranderd hebt, maar gewoon zit en het eczeem dan begint te reageren.
Raar is ook dat het sterker wordt al je begint te krabben, dus het is een "beweging" van binnen uit (normaal gezien zou jeuk moeten verminderen bij krabben). Ook bij het "wateren" kan er echt water uit druppen zonder meer...
Dus hoe komt het dat eczeem plots zonder meer begint te reageren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt heel veel vormen eczeem die soms kunt voorkomen
nu ik heb ook eczeem en dat vervelen je kunt deze vormen op WIKIPEDIA naar kijken
eczeem is een huid aandoening die door verschillenden factoren kan voorkomen B V drogen huid allergie voor verschillende dingen B V parfum wol gloor karton pvc ENZ
je kunt het beste naar een huisarts of een huidarts gaan daar kunnen ze zien waarom je eczeem hebt en met welk zalf je dit kunt onder drukken < maar onthoud wel dit kun je wel je helen leven houden
eczeen kan ook even weg gaan ,maar dan ook weer op een andere plek weer terug komen
ik hoop dat hier iets mee kan
veel succes ermee en laat het maar weten of het nu beter is gewoden

Antwoorden (3)

Eczeem is een allergische ontstekingsreactie en komt voornamelijk door een te droge huid.
Van heet water gaat je huid uitdrogen, dus niet te vaak in bad gaan.

Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan voor een zalfje/medicijn die de huid kan bevochtigen waardoor de huid zich gaat herstellen.

Tot die tijd zou je eventueel vaseline op de huid kunnen smeren om de droge huid tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gebeurd bij allergisch contacteczeem. Op het moment dat je met de stof in aanraking komt begint de reactie direct, in sommige gevallen na een paar uur, of pas na een aantal dagen. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld alkalische stoffen, zuren, of oplossingen. Om dit te behandelen is het noodzakelijk dat de oorzaak wordt gevonden. De reactie kan versneld en/of versterkt worden door kou, warmte of water.
Wanneer de reactie komt, ligt dus aan de stof en de aard van de reactie. Dat het opeens opkomt heeft dus te maken met verandering van temperatuur of vocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling op Crea. Er bestaat ook constitutioneel eczeem. Die komt van binnenuit en heeft niets te maken met stoffen, zepen of temperaturen van buitenaf.
Met eczeem kan je het beste naar een huidarts gaan, zodat kan worden onderzocht in welk van de twee categorieën jouw eczeem valt. De behandeling van beide soorten is namelijk totaal verschillend. Dan pas valt te zeggen waarom het op sommige momenten ineens opspeelt.