Benauwd, kortademig, slecht gevoel maar dokter vind niks, wat te doen?

Een vriendin van me heeft sinds een halfjaar best wel vaak last dat ze het benauwd krijgt en kortademig is, dit is meestal s'avonds als ze op de bank zit tv te kijken of iets. Ook problemen met slikken, het gevoel dat er echt een brok in dr keel zit. Hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid speelt ook af en toe op.

Ze is een aantal maanden geleden flauwgevallen bij de bushalte, toen ze weer bij zinnen kwam was ze heel erg aan het beven en was toen ook naar de dokter geweest om te kijken wat er aan de hand was maar daar werd niks gevonden, enkel dat ze wat extra vitamine moest innemen. Ze eet en drinkt voldoende en ze is in prima conditie.

Ze voelt zich erg slecht en heeft zelf het idee dat er wat mis is met haar maar de dokter kan niks vinden, bloed is ook al afgenomen en daar kwam niks uit.
Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ze zelf doen om deze probleempjes te verhelpen?
Hoe kan ik haar geruststellen dat het niks ernstigs is?

Toegevoegd na 11 uur:
Ze is trouwens pas 17 jaar, vergeten erbij te melden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Zou anders een second opinion vragen. Soms helpt het als een andere arts ook even naar je kijkt. Heb ook een tijd last gehad van wat dingen. Paar keer bij de huisarts geweest maar kon niets vinden. Ook de vervangende arts niet. Adviezen opgevolgd en het gaat nu steeds beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben I t t de persoon die hierboven zijn reactie plaatste wel medisch geschoold maar sluit me helemaal aan bij wat in die reactie staat. Omdat lichamelijk onderzoek en alle labuitslagen goed waren is er dus al e e a uitgesloten. Mogelijke diagnose zou dan inderdaad hyperventilatie aanvallen of beginnende burn out kunnen zijn wat allerlei psychosomatische klachten kan geven. Ook daar moet serieus naar worden gekeken en de oorzaak achterhaald worden zodat ze geholpen kan worden. Fijn dat jij zo met je vriendin begaan bent en haar wilt helpen. Wens jullie beiden sterkte!