zouden mijn klachten kunnen wijzen op een probleem van mijn hypofyse?

Ik ben jaren geleden gediagnosticeerd met pcos dat is een vruchtbaarheidsprobleem wat te maken heeft met hormonen die door de hypofyse afgegeven wordt. daarnaast had ik een hoge tsh score wat kan wijze op een schildklierafwijking. het hormoon tsh word ook afgegeven door de schildklier, daarnaast heb ik veel plasproblemen, depressies, broos haar, altijd koud, gewichtstoename, geen menstruatie en wordt ik plotseling dikker met dezelfde voeding. ik ben een vrouw van 21 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Kun je deze vraag niet veeeeeeel beter aan je huisarts stellen dan hier op een vraag-en-antwoord-site?

Antwoorden (1)

Alles wat jij omschrijft komen mij zeer bekend voor, ik herken ze vrijwel allemaal. Er is alleen bij mij geen pcos vastgesteld maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik het niet kan hebben. Mijn menstruatie is ook zeer onregelmatig.
Soms heb ik het 2 keer achter elkaar maar het kan ook zo weer een paar maanden weh blijven. Ook hebben ze bij mij ontdekt dat mijn schildklier te traag werkt en ondanks ik hier medicatie voor krijg ( Eutyrox 100 mg. ) blijf ik toch ook aankomen in gewicht terwijl ik hetzelfde eet of soms zelfs minder omdat ik minder eetlust heb.
De plasproblemen die ik heb zijn vooral dat ik onwijs vaak moet plassen en dan wel vaak kleine beetje maar voor mijn gevoel moet ik daarvoor toch naar de wc.
De andere klachten die jij omschrijft komen mij ook bekend voor, je depressief voelen, broos haar en het altijd koud hebben.
Deze problemen kunnen zeer zeker met jou hypofyse te maken hebben.
Ik weet niet of je onder behandeling bent van een bepaalde specialist maar anders zou je misschien een verwijzing kunnen vragen voor een endocrinoloog.
Deze specialist weet alles af van de organen die hormonen aan moeten maken zoals de hypofyse, de schildklier, de bij-nieren enz. Ik ben ook bij deze arts terecht gekomen en zij heeft via een ACTH test ontdekt dat mijn ook mijn bij-nieren niet meer goed werken. Een endocrinoloog die kan verschillende testen doen die veelal gewoon via bloedprikken kunnen plaats vinden om bepaalde waarden na te kijken waaronder het functioneren van de schildklier, bij-nieren en andere hormoon gerelateerde organen. Ook is er bij mij een MRI scan van mijn hoofd gemaakt om te kijken of er iets mis was met mijn hypofyse. Schrik niet van wat ik je vertel want bij jou hoeft dit natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Maar bij het maken van de MRI scan hebben ze een kleine onschuldige tumor/cyste gevonden die tegen de hypofyse aanligt. Overigens zijn de meeste tumoren die rondom de hypofyse gevonden worden goedaardig. Mijn internist vertelde dat er echt duizenden mensen rond lopen in Nederland die niet eens weten dat ze dit hebben een tumortje/cyste bij de hypofyse.Als deze goedaardig is en verder geen klachten veroorzaakt waardoor hij bijvoorbeeld op de hypofyse druk doen ze hier echter helemaal niks aan. Ze zullen alleen wel om het half jaar opnieuw een MRI scan laten maken van je hoofd om te kijken hoe het er dan uitziet.
Ik denk dat het goed is om een verwijzing te vragen voor een endocrinoloog die jou kan onderzoeken