hoe komt het dat eczeem (ook bij gelijk blijvende omgevingsfactoren) op bepaalde momenten jeukt en op andere momenten niet jeukt ?

ik heb vrij veel eczeem. In principe vind ik dat helemaal niet erg, ik bedoel esthetisch en zo. Maar die jeuk is om de muren op te lopen.
Het bijzondere is dat eczeem zo maar plots out of the blue kan beginnen te jeuken. Graag had ik hiervan de oorzaak geweten.
Er zijn natuurlijk factoren waarvan er bekend is dat ze jeuk kunnen verergeren, zoals warmte en bij mij ook bepaalde voedingsstoffen die ik beter niet eet. Maar daar gaat het dus niet over. Het gaat ook niet over wat in het algemeen jeuk bij eczeem veroorzaakt, bv. de reactie op de huidschade. Je zou dus kunnen vermoeden dat de reactie op huidschade jeuk veroorzaakt en dat die verergert door bv. warmte of bep. kledingsstoffen enz.. Maar zo is het niet altijd. Eczeem jeukt soms ook zonder bepaalde reden (buiten die huidschade dan natuurlijk, maar veroorzaakt toch ook geen permanente jeuk eigenaardig genoeg).
Dus wat mij frappeert is dat je een geruime tijd iets aan het doen bent (bv. een boek lezen in de zetel) en hopla, zonder dat er iets verandert (je eet/drinkt niets, het is nog altijd even warm, je hebt nog steeds dezelfde kledij aan enz....) begint eczeem te jeuken. Of je bent aan het wandelen en hop, de jeuk begint. Of je zit aan je pc verslagen te typen en daar is-ie.
Hoe komt dat nu? Dat je zonder iets te veranderen in hetgeen je aan het doen bent, zonder te eten, warmte toe te voegen enz.....plots je eczeem als gek begint te jeuken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jouw omgeving verandert niets, maar in jouw lichaam is van alles aan de gang. Ik vermoed dat het daar vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt @Nelly3! Ik heb vrij veel psoriasses & de nodige jeuk :-(. Er zijn speciale behandelingen om de jeuk te verminderen & om met jeuk om te leren gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De jeuk komt uit een signaal uit de hersenen. En dat werkt als een schakelaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf meestal jeuk als ik stress heb (ookal is het maar een beetje ineens)
liveisgreat
11 jaar geleden
zo gek he, hoe dat nou kan. maar ik herken het wel. als ik stress heb heb ik ook meer jeuk. ik vraag me dan af hoe dat komt. Worden er dan bepaalde stoffen vrijgemaakt die die jeuk veroorzaken? Of heb je dan gewoon "de kriebels".... is het dus psychisch.

Antwoorden (1)

Eczeem is een chronische aandoening. Het lijkt soms 'weg' te zijn, maar dat is niet zo. Het wacht tot je een lagere weerstand hebt en steekt dan de kop op. In je verhaal valt me op dat je externe factoren noemt zoals warmte, kleding, voedingsmiddelen, e.d. Je indruk dat het daar niet door komt is waarschijnlijk terecht. Overweeg de mogelijkheid dat je op die momenten een lagere weerstand hebt. Je bent bijv. verkouden of grieperig aan het worden, maakt een periode van stress mee, etc. Hoop dat je er iets aan hebt!