Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Stramheid bij ouderen heeft meestal artrose als oorzaak. Artrose komt vooral voor in de wervelkolom, de heupen, de vingers en de knieën. Ook ellebogen, enkels en polsen kunnen door artrose worden getroffen. Pijnlijke en stijve gewrichten kunnen iemand ernstig hinderen in z'n normale dagelijkse activiteiten.

Stramheid door artrose kan verlicht worden door:
Te bewegen, vooral fietsen en zwemmen, en zo de gewrichten te oefenen.
Overgewicht te vermijden.
De spanning op de gewrichten te verminderen. Dat kan eventueel met behulp van een wandelstok.
Spieren die de gewrichten steunen te versterken door fysiotherapie.
Geneesmiddelen tegen de pijn te nemen en geneesmiddelen te gebruiken die inwerken op de kwaliteit van het kraakbeen: glucosamines en chondroïtinesulfaten geven de kraakbeenproductie een impuls.
Het gewricht in te spuiten met hyaluronzuur: dit normaliseert het gewricht en neemt de pijn weg (het effect duurt ongeveer 6 maanden tot 1 jaar).

Er zijn ook een aantal heelkundige behandelingen, meestal van de onderste ledematen, die kunnen helpen bij artrose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DANK U

Andere antwoorden (3)

Beetje afhankelijk van de oorzaak, maar blijven bewegen is altijd het beste, niets forceren maar zeker wel in beweging blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij stramheid die te wijten is aan artrose heb ik goede ervaringen met glucosamine in combinatie met visolie.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wel een glucosamine-chondroitine combinatie, van glucosamine alleen was volgens mij geen positieve werking merkbaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de aanvulling, je hebt helemaal gelijk, ik was onvolledig.
Het beoefenen van TaiChi kan bevorderlijk zijn voor bewegelijkheid en stabiliteit. Juist voor ouderen geeft dat een aanzienlijke verbetering.

http://www.nu.nl/gezondheid/1809051/tai-chi-verlicht-pijn-bij-artrose.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding