Wat gebeurt er bij een maagscopie met roesje?

Ik ben doods- maar dan ook doodsbang. Volgende week moet ik een maagscopie ondergaan omdat ik vaak last heb van een pijnlijke maag. Wat gebeurt er vanaf het moment dat ik daar (ziekenhuis) binnen kom? Ga ik er wat van merken oftewel: gaat het pijn doen? Het is volgende week pas maar alleen bij de gedachte al springen de tranen bij me in de ogen..

Toegevoegd na 3 minuten:
Extra informatie: Ik ben een meisje van 16 jaar en heb dit nog nooit eerder ondergaan. Ook is mijn pijngrens laag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet druk om maken.
Ik heb ze meerdere malen gehad zonder roesje. Het enige vervelende is dan dat je moet kokhalzen maar met een roesje heb je daar geen last van. Dus ga er lekker ontspannen heen. Je slaapt even en als je wakker wordt is het weer voorbij zonder dat je ook maar iets gemerkt hebt :-)
Dus vrees niet voor wat gaat gebeuren. Het enige dat jij zal merken is dat je even een kwartiertje gaat slapen en verder is het zelfs ook zonder roesje geheel pijnloos.
Succes!

Het beste antwoord

Omdat je een roesje wilt zul je eerder moeten komen. Eenmaal binnen krijg je een bed. Daarna krijg je een prik om een apparaatje te plaatsen waarin het verdovingspul later gespoten gaat worden. Ben je aan de beurt dan wordt je naar de behandelkamer gereden. Daar binnen krijg je met een soort van plantenspuit iets in je mond gespoten wat schuimvorming in je mond tegengaat. Het voelt even vreemd aan maar daarna ben je er aan gewend. Hierna moet je op je linkerzijde gaan liggen en krijg je een soort van plastic rondje in je mond wat niet verder gaat dan je tanden. Dit wordt vastgezet en daarna spuit men het roesmiddel in je apparaatje wat je eerder hebt gekregen. Vervolgens weet je niets meer tot dat je wakker wordt. Rust lekker uit, neem later een koffie of iets dergelijks en laat je naar huis brengen. Je merkt er dus amper iets van. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tijdje terug ook een edoscopie gehad. Had aangegeven het mét een roesje te willen doen.
Eenmaal daar, met mijn vriendje als chauffeur, wilde ik toch de stoere meid uithangen en heb ik ervoor gekozen het zonder roesje te ondergaan.

Eerlijk: prettig is wat anders!
Maar....de twee zusters en de arts hebben me er doorheen gesleept.

Wat ik erg prettig vond is het plaatsen van mijn handen op mijn buik...ogen dicht en enorm concentreren op mijn ademhaling. Continue denken...rustig ademhalen, helemaal tot onder in mijn buik...

Na 5 minuutjes was het gepiept en ben ik heeerlijk een broodje gaan eten met mijn vriend. Met een roesje had ik een uur moeten blijven om uit te slapen en was ik waarschijnlijk de hele dag duf geweest.

Mijn advies: doorbijten en zonder roesje. Niet de meest leuke 5 minuten van mijn leven, maar vond mezelf wel erg stoer :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wat angstig bent, is een roesje wel erg fijn/gemakkelijk, maar het ligt eraan, waarvoor ze angst heeft (het roesje, de ingreep, wat ze evt. vinden).
Als je pijngrens laag is kan je best de maagscopie met een roesje laten doen. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je maakt niets bewust mee, en voelt ook geen pijn.
Droog je tranen maar en lig er niet meer wakker van.
Achteraf zal je zeggen: "ach was het dat maar" :) Echt waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een lief, geruststellend antwoord. Heel erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Loeuws :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rustgevend antwoord, zonder al te veel poespas (waar je met een roesje toch nix van merkt en geen last van hebt).
Ik heb 3x een endoscopie gehad; 1x iets teveel roes (ik was volledig de weg kwijt [alsof ik heel stoned was] en die dag niet meer zinnig te gebruiken), 1x zonder een roesje oid (een complete ramp, geen aanrader!) en 1x met een juist roesje (prima! 20-30 minuten weg geweest, daarna direct weer fit en geen grijntje pijn of last [ok, een punctie voel nog wel een klein beetje, maar dat is niet te vergelijken met de pijn die je normaal al hebt als klacht]).