Hoe kun je de spieren in je pols weer soepel krijgen na 5 weken in het gips te hebben gezeten?

Vanmorgen is na 5 weken in het gips te hebben gezeten mijn pols uit het gips gehaald. De spieren in mijn pols/onderarm zijn nu vrij stijf omdat ik ze natuurlijk 5 weken niet heb gebruikt. Hoe kan ik deze spieren weer soepel krijgen? Zijn hier oefeningen voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Een goede oefening is het om in een grote spons te knijpen of in een zacht 'stressballetje'. daarmee span je de spieren in je pols ook aan zodat de spieren weer sterker worden. Ook kan je ze weer soepeler maken door veel te bewegen, heen en weer en draaien met je hand.
In het begin rustig aan want het mag geen pijn gaan doen. Touwtje springen is ook een goeie, voor je conditie is dit ook nog goed, maar rusten als het pijn gaat doen en langzaam opbouwen. Pijn is een signaal en een waarschuwing het weer even rustig aan te doen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je kunt beginnen met rek-en strekoefeningen te doen
Zet je elleboog op tafel met de hand in de lucht.
Beweeg de pols met ontspannen vingers naar voren.
Houd dit enkele tellen vast en herhaal dit een paar keer.
Vervolgens beweeg je de pols met ontspannen vingers naar achteren en doe hetzelfde.
Zwaaioefeningen;
Elleboog op tafel, vingers in de lucht. Houd de onderarm met de gezonde hand vast. Probeer de hand zo ver mogelijk in de richtig van de duim te bewegen en houd dit enkele tellen vast. Een paar keer herhalen.
Vervolgens doe je dit in de richting van de pink.
Draaioefeningen;
Elleboog op tafel, hand in de lucht. Draai de hand zo ver mogelijk met de handpalm naar je toe en houd dit even vast.Draai vervolgens zo ver mogelijk naar de andere kant.

Dit doe je om te beginnen, knijpen in een balletje doe je als alles soepeler is en geen pijn meer doet.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, hoewel ik touwtje springen voor later zou bewaren..
En een toevoeging. Bewegen in warm water is bij een erg stijve pols ook erg prettig. Die verwarming helpt.
Neem een warm bad en oefen in bad, of neem alleen teiltje voor je arm.
amc
12 jaar geleden
Dat is volkomen juist! Ik ben een beetje verkeerd begonnen hè? Daarom heb ik eronder geschreven ; Ík zou beginnen met...".

Andere antwoorden (3)

Naar de fysio natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is om een verwijsbriefje te vragen aan je huisarts voor de fsysio
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan best onder begeleiding van een fysiotherapeut/handtherapeut verder oefeningen doen om uw pols weer lenig en sterk te krijgen.