vergeetachtig en onsamenhangend worden door diabetes?

Iemand van 74 die al jaren diabetes heeft, nooit hoeven spuiten en altijd heel precies wat wbt eten, geen suiker, altijd veel brood, roggebrood, groente en fruit. Caffeine vrije koffie, nooit een koekje of gebakje die niet suikerloos was, zoetje in de koffie.

Vervolgens moet deze persoon toch beginnen met insuline spuiten. Persoon krijgt een nieuwe partner, die zijn eetpatroon dringend aanpakt, vervolgens gaat deze persoon gewone koffie drinken, koekjes eten, allerlei dingen die voorheen niet gegeten werden.

Kan iemand door bovenstaande vergeetachtigheid en verwardheid ontwikkelen (geen hypo) of is de kans toch aannemelijker dat het ouderdon/beginnend alzheimer is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ontregeling bij diabetes heeft vrijwel altijd een negatieve invloed op het algehele functioneren en vooral op de stemming.

Er wordt wel gezegd dat gewichtsregulatie voldoende is bij diabetes maar de persoon waarover je het hebt deed het altijd heel goed door geraffineerde koolhydraten, zoals suiker te laten staan. Het is vooral de onvolwaardigheid ervan die zo slecht is bij, maar ook een oorzaak is van diabetes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als men een lage bloedsuiker heeft is er geen goed circulatie, dus ook niet in de hersenen. Dit kan vergeetachtigheid en verwardheid veroorzaken. Daarnaast kan de aanwezigheid van Diabetes type 2 dit versterken en veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker kan dat. En hoezo geen hypo?

Je kunt er hypo van worden.
Dat kan zich uiten door:
zweten
trillen
duizeligheid
**plotseling wisselend humeur
**ongeconcentreerd zijn
hoofdpijn
moe
hongerig

Je kunt er ook hyper van worden.
Dat kan zich uiten door:
veel plassen
veel dorst hebben en houden
vermoeidheid
## mogelijk plotselinge extreme humeurigheid
gevoel van algehele malaise

Stel dat het mijn moeder betrof, dan zou ik die nieuwe partner daar eens ernstig over aanspreken!

Lees er alles over in de bron en probeer dan te zorgen voor een goede behandeling.