waarom krijg ik puisten als ik stress heb?

Het gebeurt niet vaak, maar als ik in een stressvolle periode van mijn leven ben dan heb ik erg last van puisten. Als het weer wat rustiger is, dan verdwijnen ze vanzelf Ik vraag mij af hoe het komt dat die puisten verschijnen. Ik ben 30 btw...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het wel of niet krijgen van puistjes is vooral erfelijk. Voedsel, je levensstijl, met te veel met zeep wassen en te hard wassen, en ook stress. Door stress wordt meer van het hormoon testosteron geproduceerd.
Daardoor gaan de talgklieren nog meer talg produceren. Talg, een soort huidsmeer, gaat zich vastkleven aan dode huidcellen. Door deze verkleving raken de afvoerkanaaltjes van de talgklieren verstopt. Er ontstaat op een bepaalde plek een opeenhoping van vet.
De talgproductie gaat door, waardoor die opeenhoping blijft groeien. En dan heb je een puist.
Cortisol is het stresshormoon, wat ook zorgt voor dermatologische problemen, zoals acné en eczeem.

Eventueel wat tips:
- Smeer er tandpasta op, bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat en 's morgens is hij ingedroogd!
- Of zinkzalf
- Het is belangrijk om ze schoon/bacterie vrij te houden. Ga er met een klein beetje alcohol over (bijv. echinea force op keukenrolpapier) en maak daar je puistjes/gezicht mee schoon

Voor meer tips:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Puistjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door stress word er meer van het hormoon testosteron aangemaakt!
Dat is de reden!