Beste KirstenB,

De E nummers in je eten, je kunt er over lezen, als je een klein boekje aanschaft!

Gids wat zit er in Uw eten, het ISBN nummer geef ik je er bij. ISBN 97.89.0777.88.288 mocht je er belangstelling voor hebben. Zelf reageer op bepaalde stoffen. Heb het boekje in mijn bezit, je kunt het meenemen als je boodschappen doet.

Misschien kom je zo achter waar je allergisch voor bent.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Conserveermiddelen zijn hulpstoffen die de houdbaarheid van een product verlengen.

Niet te verwarren met conserveringsmiddelen, als suiker, zout en alcohol, die worden in grote mate toegevoegd.

Een conserveermiddel wordt in kleine mate toegevoegd om de groei van schimmels, gisten, en bacteriën tegen te gaan, of om ze te doden.

Conserveermiddelen die je vast wel kent zijn citroenzuur en Vitamine C. De meeste conserveermiddelen zijn net als deze twee natuurlijke stoffen.

Als ze in ons voedsel verwerkt worden, herkennen we ze op het etiket alleen niet altijd zo. Meestal worden ze aangegeven als E-nummer. Dit zijn stoffen die door de Europese Unie zijn goedgekeurt als hulpstoffen in onze voedingsmiddelen. De nummers 200 tot 299 zijn de conserveermiddelen.

Voor veel van deze stoffen geldt dat het mogelijk is allergisch ervoor te zijn. Er bestaat dus geen algemene "conserveermiddelen-allergie" omdat het veel verschillende stoffen zijn met een verschillende afkomst en -werking.

Als je wilt weten voor welke stoffen je allergisch bent kun je een test laten doen. Vraag die aan bij je huisarts, zo kom je erachter welke stoffen je beter kunt mijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan:
http://www.huidinfo.nl/allergie.html

Conserveringsmiddelen zijn stoffen die je toevoegt om bederf tegen te gaan. Dit kan zo simpel zijn als iets zouten of in zuur inleggen, maar normalitair worden er andeere producten bedoelt, vaak een koolwaterstof. Dezez stoffen hebben een europese toelating nodig, en krijgen dan een zogenaamd e-nummer.