Pluspunten
De waardedaling van de euro heeft overigens ook goede kanten. Europese exporteurs - die de afgelopen twee jaar moeite hadden hun export naar de VS op peil te houden vanwege de tot voor kort hele dure euro - kunnen nu weer concurreren met bedrijven van buiten de Europese Unie. Dat is een duidelijk pluspunt, vindt Aline Schuiling van Fortis Bank: "De concurrentiepositie van de eurozone verbetert, dus die van andere zones verslechtert."

Het is alleen te hopen dat de vraag vanuit de VS naar goederen niet al te sterk afneemt als gevolg van de economische malaise. Economische verwachtingen worden keer op keer naar beneden bijgesteld.

Bron: Bron: http://static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/nl/economienederland/081027_euro_kredietcrisis-redirected

Goedkope euro goed voor Nederland
http://www.debeurs.nl/deondernemer/477140/Koersdaling-euro-goed-voor-export.html

en zelfs voor de Hollandse paprika-export: http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=58631

Een daling van de munt, depreciatie, is volgens Bovenberg in wezen een ‘relatief pijnloze manier om te hoge lonen te laten dalen’. ‘Door de depreciatie neemt de inflatie in een klap toe. Veel producten worden duurder, waardoor de reële waarde van het loon daalt: je kunt er minder mee kopen.’

Voor Noord-Europese landen is een waardedaling van de euro minder aantrekkelijk. Bovenberg: ‘Nederland en Duitsland hebben veel gespaard. Door de waardedaling van de euro en de inflatie die daarvan het gevolg is, worden die bezittingen minder waard.’
http://www.volkskrant.nl/economie/article1347827.ece/De_euro_mag_best_dalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nadeel is dat alle goederen die wij importen (van buiten de Euro landen) duurder worden. Bijv. electronica uit Japan. Ook vakanties buiten Europa worden duurder.

Voordeel is dat onze producten in het buitenland beter betaalbaar worden: dus goed voor onze export (weer alleen geldig voor buiten Europa).
Utrecht
14 jaar geleden
Nadeel: Duurdere vakantie buiten eurozone.
Voordeel: Meer handel naar buiten-eurozone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voor- en nadelen zijn echter niet eerlijk verdeeld, zegt Bovenberg. ‘Het zuiden van Europa profiteert. De landen daar hebben van oudsher een zwakke concurrentiepositie, doordat de lonen over het algemeen veel te hard stijgen. Dat probleem losten ze altijd op door op enig moment de eigen munt te devalueren. Zo herstelden ze in een klap hun concurrentiekracht. Door de komst van de euro is dat onmogelijk geworden.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel:

Je geld word minder waard. Dus als je een pensioen hebt word dat minder waard. Als je een spaarrekening hebt (euro) word dat geld minder waard.

Voordeel:

Andere landen (buiten Euro) gaan nu hier alles kopen omdat het hier goedkoper is. Daardoor stijgt onze export.