Hoelang duurt voorlopige aanslag voor M-Biljet?

De belastingdienst heeft op begin April 2014 mijn M-biljet ontvangen en nog een formulier in begin Juni. Inmiddels is het September. Hoelang duurt het voor ik een voorlopige aanslag kan verwachten of kan dit ook een definitieve aanslag zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Het verwerken van een M-aangifte duurt doorgaans langer dan van een gewone aangifte. De twee of drie maanden van een voorlopige aanslag zullen al gauw de dubbele termijn betreffen. Voor de definitieve aangifte geldt hetzelfde. Zo kreeg een cliënt van mij onlangs de definitieve aanslag van een M-aangifte 2011 binnen. Overigens geldt dezelfde afwerkingstermijn als een 'gewone' aangifte. De aanslag moet uiterlijk 3 jaar na het belastingjaar defnitief zijn vastgesteld. Voor 2013 is dat dus eind 2016. Oudere jaren worden meestal sneller afgehandeld dan recente jaren.

U kunt de belastingdienst bellen en vragen wat de status is van uw aangifte. Meestal kan men dat niet vertellen, behalve wanneer de aanslag op korte termijn is te verwachten. In elk geval kan men u zeggen of de aangifte binnengekomen is.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Fisbel, Dank je voor de uitleg. Nu weet ik in ieder geval hoelang het gaat duren en dat ik er voorlopig niet op hoef te rekenen om binnenkort een voorlopige aanslag te verwachten. De belastingdienst al vele malen gebeld (laatste keer was op 29 aug) en konden mij niks vertellen. Wel was mij door een medewerker van de belastingtelefoon vorige maand verteld dat ik een definitieve aanslag zal krijgen i.p.v. een voorlopige aanslag. Maar wanneer ik een andere medewerkers van de belastingdienst spreek melden zij dat zij helemaal niet kunnen vertellen of het een voorlopige of een definitieve aanslag zal worden. Dus echt betrouwbaar is belastingtelefoon in deze situatie niet.