Hoe kom je als 22-jarige aan een huis in de buurt van Amsterdam? Gemiddeld jaarinkomen van 22.000 euro.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Je komt niet aan een woning. Is gewoon onmogelijk. Helaas.

Antwoorden (1)

Beste Madonna,

Bedoel je een vrije sector huurwoning of particuliere huurwoning of koopwoning?

Want beide gevallen is eigenlijk niet mogelijk met zo een jaarinkomen. En al helemaal niet in (de buurt van) Amsterdam.

Wel kom je in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Voordeel van een sociale huurwoning is dat je met dat jaarinkomen een grote kans hebt dat je recht hebt op huurtoeslag. Nadeel daarvan is dat je vrij lang moet wachten, vooral als je een beetje kieskeurig bent en bijv. in een rijtjeswoning wilt wonen. Ga maar uit van (ruim) 10 jaar wachttijd voor een rijtjeswoning in de omgeving v Amsterdam.

Ikzelf verdiende 35.000 op jaarbasis (oftewel modaal), kwam ik uit op een hypotheek van 50 tot 60.000 (oftewel een garagebox).

Ik zeg niet dat een koopwoning helemaal onmogelijk is (zo kunnen de bezittingen van jouw ouders als onderpand dienen, zoals hun koopwoning of een vent aan de haak slaan die wel goed verdiend).

Succes!

Ps.
Informatie vd belastingdienst, voorwaarden voor huurtoeslag:
'uw rekenhuur minimaal € 231,87 en maximaal € 710,68 per maand is
uw inkomen maximaal € 22.100 per jaar is
u maximaal € 24.437 aan vermogen hebt'.