Heb je recht op een vergoeding als je ontslagen gaat worden?

Er is sprake van een vast contract. En de reden is dat ze er een schoonmaak bedrijf in hebben gezet dus dat mijn vriendin niet meer nodig is binnen het bedrijf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat er niet de mogelijkheid dat het schoonmaak bedrijf haar in dienst neemt. Ik werk zelf bij een schoonmaak bedrijf en daar nemen ze vaak het personeel in dienst die bij een project werken.

Antwoorden (5)

Nee, een bedrijf is niet verplicht een vergoeding te geven.
anneliez
12 jaar geleden
Er zijn weinig echte redenen waarom een bedrijf van het UWV een ontslagvergunning zal krijgen. Dit kan bijvoorbeeld bij een slechte economische situatie binnen het bedrijf. Daarnaast is er een heel beperkt aantal redenen om iemand op staande voet te ontslaan. Dan moet die persoon echt iets heel erg fout gedaan hebben.

Dat wil dus zeggen dat het contract van jouw vriendin eigenlijk niet ontbonden kan worden. Dat betekent dus dat het bedrijf eigenlijk een vervangende functie voor je vriendin moet zoeken. Deze functie moet redelijk bij haar passen, maar het mag best wat anders zijn waarbij ze met goede inzet verder kan komen.

Er is geen wettelijke basis voor een ontslagvergoeding als haar bedrijf van haar af wil. Zoals ik al schreef: het enige recht wat ze heeft is werk, en de enige plicht die het bedrijf heeft is werk geven. Als het bedrijf dit niet wil, dan is eigenlijk de enige mogelijkheid om het contract af te kopen. Dat wil zeggen: zij geven jouw vriendin een bedrag mee om in te stemmen met het opzeggen van het contract. Daar hoeft jouw vriendin natuurlijk niet in mee te gaan.

Er zijn geen regels over de hoogte, maar er bestaat wel zoiets als de kantonrechtersformule. Dit is geen regel of wet, maar deze wordt vaak door rechters gehanteerd als zij de hoogte van de ontslagvergoeding moeten bepalen. Maar dat hoeft dus niet: als er redenen zijn om een andere regeling toe te passen dan kan dat ook. Deze richtlijn kan dus ook gebruikt worden om buiten de rechtbank tot een overeenkomst te komen.

Mocht het bedrijf duidelijk aangeven dat ze echt niet met haar door willen, dan raad ik je vriendin aan om een jurist in de arm te nemen. Als ze lid is bij een vakbond kunnen zij haar helpen, anders kan ze ook bij het juridisch loket aankloppen, of er eentje inhuren (maar dit kan duur zijn: als ze volgens de bovenstaande formule weinig zou krijgen, dan is het het meestal niet waard). Zo'n jurist kan haar informeren over de rechten en plichten van haar en het bedrijf, en hij/zij kan een inschatting maken van een redelijke vergoeding. Als je het wil kan hij/zij ook voor je onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een afkoopsom kan van toepassing zijn bij gedwongen ontslag om niet-verwijtbare redenen.

Als je al recht hebt op een ontslagvergoeding,
dan nog is he de vraag of dat gunstig is,
want als je na ontslag een WW-uitkering krijgt,
houd er dan rekening mee dat een deel van de vergoeding hiermee wordt verrekend.

http://www.nibud.nl/inkomsten/geen-werk-meer/ontslagvergoeding.html

Let op:
Je vriendin moet dus nooit akkoord gaan met het ontslag!
En ook niets tekenen waaruit later zou kunnen
blijken dat ze wel akkoord is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Je laatste eis van niet akkoord gaan is niet meer van toepassing.
ronron1212
12 jaar geleden
http://www.wattedoenbijontslag.nl/ww_uitkering/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ontslagvergoeding wordt niet verrekend met een uitkering. Deze vergoeding mag je zelf houden. Je moet er wel inkomstenbelasting over betalen.
1: Bij vervallen werkzaamheden kan inderdaad een ontslag worden aangezegd. Het bedrijf moet dan niet in staat zijn om ander geschikt werk aan te bieden wat ze ook kan doen.
2: Is er een ondernemingsraad binnen dat bedrijf dan behoort die ondernemingsraad mi. hiervan op de hoogte te zijn en een advies te hebben uitgebracht over deze beëindiging van werkzaamheden.
3: Is er een cao , dan kan daar iets in staan over vergoedingen bij beëindiging contract wegens reorganisatie/ outsourcing werkzaamheden ed. Als daar iets in staat kan ze volgens de CAO / sociaal plan berekenen wat ze zou moeten krijgen.

Is dat er allemaal niet dan kan ze via de kantonrechter (neem wel juridische hulp) een afkoopsom vragen.

Uiteraard zal ze, als er WEL iets anders aangeboden is maar dat heeft ze afgewezen zonder (voor de rechter) gegronde reden, rechten op een afkoopsom verspelen.

Er is overigens geen direct wettelijk recht op vergoeding. Echter, als het bedrijf verweten kan worden onzorgvuldig te zijn omgegaan met haar belangen zal een rechter een vergoeding kunnen toekennen. Voor de hoogte daarvan verwijs ik naar de kantonrechters formule....wat echt toegekend zal worden lijkt helaas vaak meer op een loterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vergoeding is vaak een onderhandeling. Maar geen verplichting. Hierbij een link
ronron1212