Kan je een inboedel verzekering afsluiten met een vast bedrag qua uitbetaling per evt. gestolen object?

Ik weet bijv wat mijn tv ong. op marktplaats kost en kan een redelijke inschatting maken wat het zou kosten om alles te vervangen.

Kan je dan een standaard bedrag per object van te voren aangeven wat je terug krijgt bij diefstal?

Dus zoals bij mijn wat oudere tv bijv 100 euro omdat ik weet dat ik dat op marktplaats voor mijn tv kwijt zou zijn en zo met alle dingen die gestolen kunnen worden.

Wellicht een ontzettende lekenvraag maar ik vraag me dus af of je afhankelijk bent van de waarde inschatting van van gestolen objecten door de verzekeraar, of dat je zelf een aannemelijk bedrag mag aangeven wat gegarandeerd word uitgekeerd bij diefstal.

Zodat je daadwerkelijk je gestolen goederen kan vervangen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dan een momentopname, de verzekeraar zou dan elke maand of elk half jaar jouw verzekerd bedrag weer naar beneden moeten schroeven, omdat jouw spullen minder waard zijn geworden. Daarnaast moet je bij elk item dat je koopt de verzekeraar dan inlichten. Lijkt me behoorlijk omslachtig :-): Ik heb een nieuwe spijkerbroek gekocht, willen jullie deze verzekeren voor € 80,-?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleding uiteraard niet het zou dan vooral om electronica gaan, dat is in 2dehands staat iets waardevaster. Maar echt waardevast is het Indd niet.

Antwoorden (1)

Het zou in principe kunnen om een afspraak met een verzekeraar te maken om te vergoeden op basis van vervangingswaarde. Het is niet strijdig met het indemniteitsbeginsel (= vergoeding op een schadeverzekering mag niet hoger zijn dan de werkelijke schade)

In de praktijk zal het je geen voordeel opleveren: het verlaagt het verzekerde bedrag, maar het verhoogt het benodigde premiepromillage. Een verzekeraar die een premie heeft van 1 euro per € 1.000,- verzekerde nieuwwaarde houdt rekening met het feit dat de vergoeding op dagwaarde - bijvoorbeeld - gemiddeld 50% is. Voor een verzekering die niet gebaseerd wordt op een nieuwwaarde van 100.000 maar een dagwaarde van 50.000 moet dus een 2 x zo hoge premie gerekend worden. In beide gevallen betaal je dus een premie van € 100,-

Een ander alternatief is taxatie. Een eigen inboedellijst op basis van vervangingswaarde kan worden beschouwd als een partijentaxatie; daar kan een verzekeraar akkoord mee gaan (maar tegen voornoemde hogere premie) . Maar bij schade is de getaxeerde waarde niet onaantastbaar

Tot slot de deskundigentaxatie: laat je de vervangingswaarde taxeren door een taxateur op basis van de bepalingen in art 7:960 BW , dan is die waarde wel onaantastbaar.
Tarieven voor taxatie van particuliere inboedels liggen rond de 2 promille van de getaxeerde waarde, met een minimum van € 250-€ 300 ex 21% btw. Een deskundigentaxatie is 3 jaar geldig