Waarom val ik na schade door een ander zelf terug in schadevrije jaren?

Toen ik daarnet uit m'n werk kwam had er iemand tegen m'n wagen gezeten. Ik de verzekering bellen, want hij is all risk verzekerd, en die vertelde me zolang ik niemand heb die kan beaamen dat ik de wagen onbeschadigd heb weggezet en er niet mee heb gereden (dus iemand die de hele tijd bij me was) dan wordt de schade verzekerd vanuit m'n schade vrije jaren en gaat dat me over 5 jaar 1300 euro kosten. Wanneer ik wel iemand heb die kan getuigen dan is er een waarborg fonds waaruit bedaard wordt.

Mag een verzekering dit zomaar doen? Bedoel waarom heb ik de wagen dan überhaupt all risk verzekerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je collega die vaker met je meerijdt kan dat toch prima beamen. Toch? Je weet wel die ene.
Ivana
8 jaar geleden
Nee Mr.Tomaat, zo werkt dat niet in alle eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad simpelweg omdat er in dit geval geen ander aansprakelijk gesteld kan worden. Dus moet jouw verzekering het betalen en heeft dat gevolgen voor je bonus/maluspositie. En waarom je je auto Allrisk hebt verzekerd, dat weten wij natuurlijk niet. Het is een persoonlijke afweging die vaak vooral afhankelijk is van de (dag)waarde van de te verzekeren auto. Bij sommige verzekeringen kun je vanaf een bepaalde waarde je auto alleen maar Allrisk verzekeren, bij andere verzekeringen kunnen auto's vanaf een bepaalde leeftijd niet meer Allrisk en soms zelfs niet meer WA+ verzekerd worden. Het grootste verschil is vooral dat je bij WA+ niet verzekerd bent voor schade door vandalisme en schade door eigen schuld - er zijn natuurlijk nog verschillen per verzekeraar, maar dat globaal wel de meest belangrijke verschillen. Heb je dus een WA+ verzekering en geen Allrisk en je knikkebolt een leer achter het stuur en rijdt je auto de weg af en total loss, dan krijg je niets vergoed omdat de schade volledig je eigen schuld is. Datzelfde geldt wanneer je bij een ongeluk betrokken raakt dat je eigen schuld is. Ben je wél Allrisk verzekerd, dan kun je die schade claimen bij je verzekeraar. Je gaat dan wél omlaag in je schadevrije jaren (uiteraard, zou ik zeggen) want je hébt een schade geclaimd. In deze voorbeelden nog een schade die nog je eigen schuld is ook. Maar wel of geen Allrisk verzekering is zoals gezegd een persoonlijke keuze. Alleen de WA is verplicht, de rest mag je zelf weten - binnen de grenzen van de door jou gekozen verzekeraar natuurlijk. In het geval van schade die niet te claimen is bij een andere partij is het wat zuur dat je teruggaat in je schadevrije jaren, maar je claimt nu eenmaal een schade, en die schade wordt niet gedekt uit de aansprakelijkheidsverzekering van een ander. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld wanneer je een fietser aanrijdt die zomaar een voorrangsweg opknalt: het ongeluk was dan niet jouw schuld, maar je bent wél aansprakelijk en het kost je je no-claim. Beetje zuur misschien, maar volledig volgens de regels.

Antwoorden (2)

Dat is normaal bij een autoverzekering. Als er geen andere partij aansprakelijk kan worden gesteld, dan is aan jouw de keus of je de verzekering wilt laten uitbetalen of niet. Als je laat uitbetalen zak je wel in no risk korting terug. Laat dus even voorrekenen wat voor jou het voordeligst is. De verzekering wil dit meestal wel even doorrekenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft of dit mag: ja, dit staat ook uitgebreid in de voorwaarden beschreven.
Waarom je all risk verzekerd bent: dit levert natuurlijk een bepaalde zekerheid op, als je zelf schade rijdt. Wordt dan vergoed. Je bent dan uit de brand. Mensen die weinig schade claimen worden beloond, die veel claimen mogelijk bestraft. Een goed systeem naar mijn idee.
8 jaar geleden
Dat hangt de verzekeraar af. Ik heb er een die de zogenoemde " no blame, no claim " kent.je moet als de schuld niet aan hou toerekenbaar is dan wel een (elektronische) aangifte bij de politie kunnen overleggen. De schade wordt dan betaald en je gaat dan niet terug in bonus/malus.