Kan ik een opleiding volgen met een wajong?

Ik ben aangenomen op het roc friesepoort. Ik woon ambulant begeleid en heb een wlz indicatie. Ik wil graag aan een entree opleiding beginnen maar mijn begeleiding komt met warrige antwoorden. Raak ik mijn wajong kwijt als ik naar school ga of word ik slechts gekort? Ik ben 25jaar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De warrige antwoorden van je begeleiding zouden kunnen komen doordat er voor de wajong verschillende regels gelden, afhankelijk van wanneer je wajong is ingegaan.
Daarom kan ik hier het antwoord niet sluitend typen maar via onderstaande bron zult u zeer waarschijnlijk uw antwoord vinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Nikita21, ik zal er eerst de nieuwe wet op moeten naslaan. Ik weet niet hoe ver de nieuwe regels al gelden die de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara van Ark heeft voorgesteld. Zij is bezig met het aanpassen van de wet, omdat er te veel verschillende regels zijn voor mensen die in dezelfde omstandigheden verkeren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Nikita21, ben inderdaad heel voorzichtig.
De wet wordt inderdaad onder de loep gelegd en het zou erg zijn als jij daardoor in de problemen komt.
Een wlz-indicatie en Wajong krijg je niet zomaar in Nederland.
Indien je deze al langer hebt, kan het inderdaad misschien wel dat je een opleiding gaat volgen. (Het heeft dus niet met jouw leeftijd te maken, maar sinds wanneer je Wajong ontvangt).
Ik vind het prijzenswaardig dat je een opleiding wilt gaan volgen, maar ik heb helaas geen mogelijkheid om over jou te beslissen.
Kortom, laat jouw begeleiders het eerst uitzoeken. Dat je een sluitend antwoord hebt, voordat je je ergens in stort, voordat je de consequenties weet.
Succes, en ik heb respect voor jou!

Antwoorden (1)

Uiteraard kan en mag je een opleiding volgen als je een Wajong uitkering krijgt. Of dat gevolgen heeft voor (de hoogte van) je uitkering, is afhankelijk van de uitkering en de opleiding.

Entreeopleiding ROC, dat is MBO niveau 1. Daarvoor kun je studiefinanciering krijgen. Je woont op jezelf (met ambulante begeleiding, maar voor DUO ben je uitwonend) dus je krijgt studiebeurs voor uitwonenden. Afhankelijk van het inkomen van je ouders krijg je mogelijk ook aanvullende beurs. Verder heb je recht op een OV reisproduct. En als je wil kun je een extra lening krijgen. Die moet je na je studie terugbetalen, maar alleen en voor zover je inkomen daar toereikend voor is.

Je bent 25 jaar, waarschijnlijk heb je Wajong2010 (aangevraagd en toegekend gekregen tussen 1-1-2010 en 1-1-2015). Dat betekent dat je Wajong uitkering wordt verlaagd tot 25% van het wettelijk minimumloon (403,95 euro bruto per maand in 2019). Na het afronden van je opleiding krijg je weer de volledige (voor jou geldende) Wajong uitkering.

Heb je pas na 1-1-2015 Wajong gekregen (Wajong2015) dan stopt je uitkering als je gaat studeren en studiefinanciering ontvangt. Wil je na je studie dan weer Wajong ontvangen, dna moet je deze opnieuw aanvragen, waarbij je opnieuw wordt gekeurd en opnieuw wordt beoordeeld of je recht hebt op Wajong. Voor de Wajong2015 geldt dat deze herkeuring sowieso elke 5 jaar plaatsvindt, ook als je niet gaat studeren.

De regels die per 2019 zijn veranderd m.b.t studeren en Wajong hebben betrekking op het Levenlangleren krediet, niet op een studie met studiefinanciering.
Voor 2020 gaan er mogelijk weer andere dingen veranderen voor Wajongers die willen studeren. De bedoeling van de plannen is dat het voor Wajongers aantrekkerlijker wordt om te gaan studeren (en werken). Eén van de voorstellen is, dat de Wajong-uitkering niet meer wordt gekort tijdens een studie. Als dat werkelijk doorgaat (wat op dit moment dus nog niet zeker is) zou je beter kunnen wachten met je studie tot 2020.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vragensteller heeft een Wlz-indicatie op grond van de wet langdurige zorg. Dat hij schrijft al te zijn aangenomen op het roc friesepoort is niet doorslaggevend. Daar buigt de begeleiding zich over. Het volgen van een opleiding met een Wajong-uitkering én een Wlz-indicatie is niet vanzelfsprekend, misschien in deze specifieke situatie zelfs onmogelijk.
De combinatie Wajong-Wlz indicatie kan de oorzaak zijn van het warrig overkomen van de antwoorden van de begeleiding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb lang nagedacht of ik wel of niet zou reageren. Echter, vind ik het antwoord te objectief voor een specifieke situatie.
Waarom? Ik lees niks over de wlz-indicatie in het antwoord. En waarom de vraagsteller ambulant-begeleid woont, weten wij ook niet. Omdat iedereen en elke situatie uniek is in dezen, adviseer ik de vraagsteller toch om te wachten op het antwoord van de begeleiders. Deze begeleiders kunnen contact opnemen met de gemeente om twee vragen te stellen: Allereerst of degene de opleiding wel of niet mag volgen en of degene wel of niet gekort wordt op de Wajong.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb de Wet langdurige zorg (Wlz) er nog eens op nageslagen en diverse deskundigen vragen gesteld. Het betreffende onderwerp is niet mijn specialisatie.
Bijgaand antwoord is helaas niet goed.
Het antwoord behandelt alleen Wajong-gerechtigden. Het gaat in de vraag om Wajong met Wlz-indicatie en ambulant begeleid wonen. Van welke vorm er sprake is, is ook niet duidelijk. De begeleiding schijnt ook niet enthousiast te reageren op de vragen en de wens een entreeopleiding te volgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc, hier was ik al bang voor. Wat goed dat je het hebt nagevraagd en daardoor mijn zorgen onderschrijft. Ik sta aan de kant van het onderwijs. Wettelijk gezien kon ik het niet hard maken. Mijn angst was gebaseerd op ervaring. Nikita21, wacht dus aub echt het antwoord af van de gemeente!