Kan je beter voor of beter na dividend uitbetaling een aandeel kopen als je op lange termijn wil beleggen?

Ik wil graag beleggen in een aandeel dit aandeel is toevallig ex dividend over 4 dagen. de koers van dit aandeel staat op 24 euro en ze gaan 6 euro uitbetalen als dividend per aandeel. nu is mijn vraag ik wil beleggen op de lange termijn in welk scenario heb ik hier het meeste profijt.

na een dividend uitbetaling zakt de koers meestal met het uitbetaalde dividend.

koop ik nu voor of na de dividend uitbetaling dit aandeel?

scenario 1 ik koop zeg maar 100 aandelen voor 24 euro per stuk en krijg 6 euro dividend is 600 euro
het aandeel zakt met de koers naar 18 euro ik kan nu voor die 600 euro nog 33 aandelen bijkopen. dus 133 aandelen

of is het slim om dus na de dividend betaling dit aandeel te gaan kopen
dus op de koers van 18 euro zeg maar. hierbij kan je er dus ook 133 kopen

zit hier dan nog verschil in qua koerswinst en uitbetaling dividend

want bij scenario 1 lijkt mij dat ik 3000 euro heb uitgegeven voor 133 aandelen is 22,6 gemiddelde prijs

en bij scenario 2 heb ik gemiddelde prijs 18 euro uitgegeven.

zit hier nog verschil in ?

een jaar geleden
in: Beleggen
1.6K
MrMewwin
een jaar geleden
ik snap dat de waarde op dat moment bij allebei 2400 euro is maar de gemiddelde aankoopprijs is bij de ene 18 euro en bij de ander 22,6 euro. als je op 18 euro zou kopen en over 10 jaar verkoopt voor de dividend betaling zou je dan niet meer hebben als ze nu voor het dividend uitkering te kopen ? of heb ik het mis
tinus1969
een jaar geleden
Je telt de aankoopprijs dubbel bij scenario 1.
erotisi
een jaar geleden
Dividendbelasting?

Antwoorden (1)

Het is afhankelijk van je doelstellingen. Als je op lange termijn wil beleggen, is het verstandig om voor de dividenduitbetaling te kopen. Je krijgt dan direct de dividenduitkering mee. Als je echter op korte termijn wil beleggen, is het verstandig om na de dividenduitbetaling te kopen, omdat de koers na de uitbetaling meestal lager is.
10 maanden geleden