Heb ik recht op Kindgebonden budget na samenwonen met andere partner?

Eind 2014 had mijn vriend geen werk en heeft zijn huis moeten verkopen. Hij kwam bij mij in huis wonen en dat ik doorgegeven bij Gemeente en Belastingdienst. Ik heb een kind van 14 en 18 in 2015. Ik heb altijd KGB ontvangen. Het waren dus niet zijn kinderen en het huis was alleen van mij. Ook stonden wij niet ingeschreven bij elkaars pensioenfonds. Nu hebben wij een samenlevingscontract afgesloten. Ik kom er bij de belastingdienst niet uit of mijn partner sinds 2015 mijn toeslagpartner is. Wie kan mij hierover goed informeren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

1 van de voorwaarden om te kwalificeren als fiscaal partner c.q. toeslagpartner is: samenwonende partners + inwonend minderjarig kind. Deze regel geldt sinds 2013. Omdat uw vriend in 2014 bij u is komen wonen bent u vanaf de datum van inschrijving fiscaal partners c.q. toeslagpartners. Het inkomen van uw vriend telt dus mee voor het recht op toeslagen, w.o. kindgebonden budget. Als het gezamenlijke inkomen in 2015 meer dan € 50.000 was is er geen recht op kindgebonden budget.

U kunt een proefberekening toeslagen maken om te zien of er in 2015 en latere jaren recht op kindgebonden budget was.
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie. Destijds wel keurig doorgegeven bij de belastingdienst en gewoon toeslagen ontvangen. Ons gezamenlijke inkomen ligt in ieder geval lager dan € 50.000.